اخبار سایت

فعالیت ورزشی به افزایش حجم مغز و کاهش زوال عقل کمک می‌کند


تحقیقات جدید علاوه بر تایید مزیت‌های پیشین، از تاثیر ورزش بر افزایش حجم مغز خبر می‌دهد.

بنا بر پژوهشی که ماه گذشته در مجله پزشکی بیماری آلزایمر منتشر شد، نتیجه تجزیه‌و‌تحلیل اسکن‌های مغزی بیش از ۱۰ هزار نفر این بود که احتمالا ورزش منظم – حتی پیاده‌روی -با حجم بیشتر مغز مرتبط است.

حجم مغز با سلامت مغز مرتبط است و حجم کمتر مغز نشانه زوال شناختی است که می‌تواند به زوال عقلی منجر شود.

به گفته گروه تحقیقاتی، افزایش یا حفظ توده مغزی «اثرات محافظت‌کننده عصبی بالقوه» دارد.

دکتر دیوید مریل، مدیر مرکز سلامت مغز موسسه علوم اعصاب پاسیفیک که یکی از نویسندگان این تحقیق است، می‌گوید: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که حتی میزان متوسط فعالیت بدنی، مانند کمتر از چهار هزار قدم برداشتن به صورت روزانه، تاثیر مثبتی بر سلامت مغز می‌گذارد.»

به گفته او، «این مقدار بسیار کمتر از ۱۰ هزار قدم روزانه‌ای است که توصیه می‌شود و البته که ۱۰ هزار قدم برای بسیاری از مردم هدف دست‌نیافتنی محسوب می‌شود.»

محققان در این پژوهش به سراغ ۱۰ هزار و ۱۲۵ شرکت‌کننده رفتند که میانگین سنی ۵۲ سال داشتند. این افراد برای بررسی حجم مغز نسبت به میزان ورزش تحت اسکن مغزی ام‌آر‌آی قرار گرفتند.

 

طبق این تحقیقات، افرادی که در فعالیت‌های متوسط تا شدید شرکت می‌کنند – چه پیاده‌روی، چه دویدن یا ورزش – و تحت تاثیر ورزش، ضربان نبض و تنفس آن‌ها حداقل برای ۱۰ دقیقه افزایش پیدا می‌کند، در نواحی مختلف مغز -‌مانند هیپوکامپ که مسئول حافظه است و ماده خاکستری که مسئول پردازش اطلاعات است‌- توده مغزی بیشتری دارند. این حجم بیشتر همچنین در بخش استخوان پس سری مغز (لوب اکسیپیتال)، بخش جداری و پیشانی هم دیده می‌شود.

دکتر سیروس راجی، یکی از نویسندگان این پژوهش، می‌گوید: «این تحقیق جدید، پژوهش‌های پیشین را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که فعالیت بدنی برای مغز هم مفید است. ورزش نه‌تنها به کاهش زوال عقل کمک می‌کند، بلکه در حفظ اندازه و حجم مغز – که با افزایش سن بسیار حائز اهمیت است – تاثیر مهمی دارد.»

در همین زمینه گزارشی در سال ۲۰۲۲ منتشر شد که نشان می‌داد تنها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در روز خطر آلزایمر را تا ۳۳ درصد کاهش می‌دهد.

محققان همچنین در زمینه مواردی که زوال عقل را تسریع می‌کنند هشدار داده‌اند. این موارد شامل سو‌ء‌مصرف الکل، کمبود ویتامین دی، التهاب و استرس مزمن می‌شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا