فناوری های نوین

تست های آشکارسازی هواپیماجت ۷۲ نفره ایرانی تمام شد



نسترن رودکی دانشجوی ارشد هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو پروژه طراحی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت طراحی این هوایپما که به دانشگاه صنعتی امیرکبیر واگذار شده است، به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر تست‌های آشکارسازی هواپیما تمام شده و در حال شروع تست‌های نیرویی هستیم. این تست‌ها همگی در آزمایشگاه دانای دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است.

انجام آزمایش‌های آیرودینامیک بر روی هواپیمای ۷۲ نفره

عضو پروژه طراحی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره درباره تست‌های آشکاسازی بیشتر توضیح داد و گفت: در تست‌های آشکارسازی با استفاده از روش‌های نوین در تونل باد به آشکارسازی خطوط جریان هوا حول هواپیمای جت ۷۲ نفره پرداخته می‌شود. آشکارسازی جریان با به کارگیری مواد خاص و شرایط مشخصی انجام می‌شود و تست‌های آن از حساس‌ترین آزمایش‌های حوزه مهندسی هوافضا و آیرودینامیک است. بنابرین، مدل آشکارسازی باید کاملاً یکپارچه و سطحی صیقل داشته باشد.

آغاز تست‌های نیرویی / بررسی طراحی هواپیما و شبیه سازی شرایط پروازی مختلف

وی با اشاره به آغاز تست‌های نیرویی بر روی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره گفت: در تست‌های نیرویی با استفاده از دقیق‌ترین ابزارآلاتِ اندازه گیری، نیروهای وارد بر هواپیمای جت ۷۲ نفره در سرعت‌ها و شرایط پروازی مختلف اندازه گیری شده و مورد مطالعه قرار می‌گیرد تا طراحی هواپیما بررسی شده و اصلاحات لازم پیش از پرواز صورت گیرد.

دانشجوی ارشد هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن بیان این مطلب که «تست های تونل باد» کاملاً منطبق بر شرایط پروازی هواپیما بوده و جریان هوا را دقیقاً شبیه سازی می‌کند، خاطرنشان کرد: در تست‌های نیرویی تمام قطعات از هواپیما جدا شده و تأثیر هر کدام بر پرواز بررسی می‌شود.

رودکی در ادامه تاکید کرد که اگر تست‌های نیرویی هواپیما به خوبی انجام شود، این هواپیما وارد مرحله ساخت می‌شود و به مجموعه‌های دفاعی واگذار می‌شود.

تونل باد دانا؛ مجهزترین تونل باد کشور در دانشگاه امیرکبیر

این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه تونل باد مادون باز دانا، به عنوان یکی از کامل‌ترین و مجهزترین تونل بادهای کشور از سال ۱۳۹۱ در خدمت جامعه صنعتی و علمی کشور بوده و در پروژه‌های بزرگ همکاری داشته است، گفت: این تونل باد در دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر دایر بوده و دارای کلیه ابزار آلات مورد نیاز تست‌های آیرودینامیکی مانند سنسورهای فشار، بالانس نیرو، انواع سرعت سنج‌های هات وایر، روش‌های آشکارسازی و انوع ستاپ های تست است.

کیفیت آیرودینامیکی و اعتبار سنجی طراحی هواپیما بررسی شد

عضو پروژه طراحی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره، هدف از تست‌های تونل باد را بررسی کیفیت آیرودینامیکی و اعتبار سنجی طراحی هواپیمای مسافربری در مقایسه با سایر محصولات هوانوردی عنوان کرد و گفت: این تونل باد دارای توانایی سرعت جریان هوا تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت را با شدت اغتشاشات کمتر از ۰/۱ درصد دارا است.

به گزارش مهر، توسعه فناوری‌های کلیدی طراحی هواپیمای مسافربری جت، به عنوان بزرگترین طرح کلان ملی مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۹۱ به تصویب رسید. این طرح با همکاری دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان و صنعتی شریف با حمایت معاونت علمی و فناوری و مشارکت وزارت دفاع، از سال ۹۱ آغاز به کار کرد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا