اخبار سایت

رژیم غذایی سرشار از ماهی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند کیفیت زندگی بیماران ریوی را بهبود بخشد


تحقیقات جدید نشان داده است که ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی‌های چرب احتمالا به افرادی که از بیماری‌های مزمن ریوی رنج می‌برند کمک می‌کند تا در آنها التهاب‌های ریوی کاهش یابد و راحت‌تر نفس بکشند.

پژوهشگران دانشگاه سملوایز در مجارستان، به بررسی مطالعاتی پرداختند که پیش از آن درباره وضعیت هزاران بیمار مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) انجام شده و نتایج آن طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ میلادی منتشر شده بود. این بیماری مزمن ریوی، باعث ورود هوای کمتر به مجاری هوایی و ایجاد مشکلات جدی در راه تنفس می‌شود.

یافته‌های آنها نشان داد که به نظر می‌رسد پروتئین، اسیدهای چرب غیراشباع و سبزیجات برای بیماران مبتلا به COPD مفید هستند.

دکتر یانوس وارگا، دانشیار دپارتمان ریه دانشگاه سملوایز به یورونیوز می‌گوید: «تغییر رژیم غذایی از نوع غربی به نوع مدیترانه‌ای ضروری است. رژیم غذایی غربی التهاب را تشدید می‌کند و در مقابل، رژیم غذایی مدیترانه‌ای اثرات ضدالتهابی دارد.»

بر همین اساس پژوهشگران سملوایز توصیه می‌کنند که مردم مصرف گوشت‌های قرمز و فرآوری شده را که حاوی سطوح بالایی از چربی‌های اشباع شده هستند، کاهش دهند.

دکتر یانوس وارگا نیز مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون را دو بار در هفته توصیه می‌کند.

به گفته انجمن ریه آمریکا، افرادی که از بیماری مزمن انسدادی ریه رنج می‌برند به انرژی بیشتری برای تنفس نیاز دارند، بنابراین ماهیچه‌های آنها ممکن است نسبت به افرادی که به این بیماری دچار نیستند، به کالری بیشتری نیاز داشته باشد.

دکتر کریگ هرش، مدیر کلینیک بیماری مزمن انسدادی ریه در بریگهام و بیمارستان زنان در ایالات متحده نیز می‌گوید که متخصصان «مدتی است می‌دانند که نوع رژیم غذایی سالم و متعادل، هم برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری و هم برای درمان آن مفید است».

او می‌افزاید: «در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به ویژه در موارد ابتلای شدید، کاهش وزن و به ویژه از دست دادن توده عضلانی، یک مشکل جدی و خطرناک است. برای افرادی که دچار ابتلای شدید هستند، ممکن است پروتئین بدون چربی بیشتری را توصیه کنیم تا مطمئن شویم که آنها انرژی لازم را برای حفظ عضلات خود و برای حفظ وزن خواهند داشت.»

 

آیا ویتامین‌ها می‌توانند به این گروه از بیماران کمک کنند؟
تحقیقات همچنین نشان داد که مصرف روزانه ویتامین C، اسیدهای چرب امگا ۳، منیزیم، کلسیم و ویتامین D می‌تواند به این بیماران کمک کند.

پژوهشگران دانشگاه سملوایز می‌گویند رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها نیز می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند.

یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که مصرف ۱ گرم روغن سیاه‌دانه دو بار در روز، اثرات مثبتی بر عملکرد ریه و کاهش التهاب مجاری هوایی دارد.

دکتر کریگ هرش که دانشیار دانشکده پزشکی هاروارد نیز هست، می‌گوید که در حال حاضر هیچ توصیه‌ای به این دست از بیماران برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدنشان به غیر از خوردن «یک رژیم غذایی متعادل» وجود ندارد.

پژوهشگران دانشگاه سملوایز همچنین تاکید دارند که زمانی یک رژیم غذایی سالم بهترین راه حل خواهد بود که با تمرین بدنی و تکنیک‌های تنفس همراه باشد.

انجمن ریه آمریکا نیز توصیه می‌کند که این بیماران، قبل از غذا استراحت کنند، آهسته غذا بخورند، صاف بنشینند و بین لقمه‌ها استراحت کنند. به گفته آنها، مبتلایان به COPD باید از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد گاز یا نفخ می‌شوند نیز اجتناب کنند.

با این وجود یکی از موثرترین راههای درمان این بیماری، ترک سیگار است. بویژه آنکه بیش از ۷۰ درصد از مبتلایان به این بیماری در کشورهای با درآمد بالا و ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران در کشورهای با درآمد کم تا متوسط، سیگاری بوده‌اند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا