اخبار سایت

۱۱ راهکار ساده برای کاهش انتشار کربن


تحقیقات نشان می‌دهد که با افزایش ۲ درجه‌ای دمای زمین نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن، خشکسالی‌های شدید، سیل‌های ویرانگر، آتش‌سوزی‌ها و طوفان‌ها بیشتر خواهد شد.

برای مقابله با این مسئله می‌توانیم با عمل به ۱۱ راهکار زیر، کاهش رد پای کربن را از خودمان شروع کنیم:

۱- گسترش آگاهی
شما باید دوستان، خانواده و همکاران خود را تشویق کنید تا آلودگی کربنی را کاهش دهند.

به گفته Count Us In، یک جنبش جهانی فعال در اقدامات اقلیمی و کاهش انتشارات مضر، اگر یک میلیارد نفر اقدام عملی انجام دهند، می‌توانند تا ۲۰ درصد از انتشار کربن جهانی را کاهش دهند.

بحث آب و هوا و حفاظت از سیاره را به یک جنبه اصلی بحث‌ها، گفتگوها و جلسات خود تبدیل کنید.

۲- فعالیت‌های جمعی و مشارکتی
برای حمایت از اقداماتی که در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش آلودگی کربنی انجام می‌شود با سیاستمداران و کسب‌وکارهای محلی همکاری کنید.

همه افراد و گروه‌ها، سیاستمداران و فعالان، کودکان، جوانان، بزرگسالان، زنان و مردان، در راستای هدف تغییری که می‌خواهید در محیط، جامعه و مکانی که در آن زندگی می‌کنید، تلاش کنید.

۳- پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به جای استفاده از خودرو
از آنجایی که بخش حمل و نقل مسئول حدود یک چهارم کل انتشار گازهای گلخانه‌ای است، مثبت بمانید و هر از چند گاهی ماشین خود را در خانه رها کنید و در صورت امکان پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی که با برق کار می‌کند و نه با سوخت‌های فسیلی (بنزین، گازوئیل و گاز) ترجیح داده می شود.

همچنین می توانید اتومبیل‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید تا تعداد وسایل نقلیه در جاده‌های عمومی کاهش یابد و تعداد سفرها کاهش یابد.

۴- استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر
منبع انرژی خود را با یک منبع انرژی تجدیدپذیر یا خنثی جایگزین کنید. برای مثال می توانید برای تولید برق، پنل‌های خورشیدی را روی پشت بام خانه‌های خود نصب کنید.

در صورت عدم استفاده، وسایل و چراغ‌ها را خاموش کنید و بهتر است ابتدا کارآمدترین محصولات را خریداری کنید.

از عایق‌های پشت بام استفاده کنید تا خانه در زمستان گرمتر و در تابستان خنک‌تر باشد و این به صرفه‌جویی در هزینه نیز کمک می‌کند.

 

۵- اصلاح رژیم غذایی
به رژیم‌های گیاهی تکیه کنید زیرا حدود ۶۰ درصد از زمین‌های کشاورزی جهان توسط دام چرا می شود و بسیاری از مردم بیشتر از آنچه که سالم است از منابع حیوانی مواد غذایی مصرف می کنند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که رژیم‌های غذایی غنی از محصولات گیاهی به کاهش بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، سکته، دیابت و سرطان کمک می کند.

۶- خرید محصولات محلی و پایدار
برای کاهش ردپای کربن غذای خود، غذاهای محلی و فصلی بخرید. این به مشاغل کوچک و مزارع در منطقه شما کمک می کند و به کاهش انتشار سوخت‌های فسیلی مرتبط با حمل و نقل و ذخیره سازی زنجیره سرد کمک می کند.

کشاورزی پایدار تا ۵۶ درصد انرژی کمتری مصرف می کند، ۶۴ درصد انتشار کمتری تولید می کند و سطوح بیشتری از تنوع زیستی را نسبت به کشاورزی معمولی امکان پذیر می کند.

۷- خودداری از هدر دادن غذا
بر اساس گزارش شاخص ضایعات غذایی UNEP در سال ۲۰۲۱، یک سوم مواد غذایی تولید شده از بین می رود یا هدر می رود و در سطح جهان، مردم سالانه 1 میلیارد تن غذا را هدر می دهند که حدود ۸ تا ۱۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را تشکیل می دهد.

فقط با خرید آنچه نیاز دارید از هدر رفتن جلوگیری کنید – و از هر قسمت خوراکی غذاهایی که خریداری می کنید استفاده کنید. غذا را به درستی ذخیره کنید و در برخورد با باقی مانده غذا خلاق باشید.

۸- مدیریت پسماندهای آلی
از زباله‌های غیر خوراکی در کمپوست برای کود دهی باغ خود استفاده کنید. کمپوست یکی از بهترین گزینه‌ها برای مدیریت پسماندهای آلی و در عین حال کاهش اثرات زیست محیطی است.

۹- اصلاح الگوی خرید لباس
“فست مد” فرهنگ دور ریختن لباسهایی را ایجاد کرده است که به سرعت در محل‌های دفن زباله قرار می گیرند.

اما شما می توانید این الگوی رفتاری را با خرید کمتر لباس جدید و پوشیدن طولانی‌تر آن تغییر دهید.

به دنبال محصولات پایدار باشید و به جای خرید لباس‌های جدید که فقط یک بار پوشیده می شوند، از خدمات اجاره برای مناسبت‌های خاص استفاده کنید و لباس‌های مورد علاقه خود را بازیافت کنید و در صورت لزوم آنها را تعمیر کنید.

۱۰- کاشت درخت
هر ساله حدود ۱۲ میلیون هکتار جنگل از بین می رود.

جنگل‌زدایی، همراه با کشاورزی و سایر تغییرات کاربری زمین، مسئول تقریباً 25 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

شما می توانید با کاشت درختان به صورت جداگانه یا گروهی در معکوس کردن این روند نقش داشته باشید.

۱۱- سرمایه‌گذاری در موسسات دوستدار محیط زیست
شما می‌توانید با پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در مؤسسات مالی که در صنایع آلوده کننده کربن سرمایه گذاری نمی‌کنند، تغییر ایجاد کنید.

این کار اجازه می دهد تا پول شما برای حمایت از دلایلی که به آنها اعتقاد دارید، از جمله حفظ محیط زیست و مبارزه با تغییرات آب و هوایی استفاده شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا