اخبار سایت

هند با هزینه‌ای کمتر از ساخت فیلم «میان‌ستاره‌ای» روی ماه فرود آمد



سازمان فضایی هند روز چهارشنبه اعلام کرد که روی سطح ماه، در نزدیکی قطب جنوبی آن «فرودی نرم» انجام داده است. هند نخستین کشوری است که آنجا فرود می‌آید و چهارمین کشوری است که ماموریت به ماه را با موفقیت انجام می‌دهد.

و این کار را با بودجه‌ای بسیار محدود انجام داد. به گزارش رویترز، چاندرایان‌ــ۳ با هزینه‌ای حدود ۶.۱۴ میلیارد روپیه یا ۷۵ میلیون دلار به ماه فرستاده شد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این مبلغ از هزینه تولید بیشتر فیلم‌های فضایی پرفروش کمتر است. «گرانش» (Gravity) ۱۰۰ میلیون دلار و «مریخی» (The Martian) ۱۰۸ میلیون دلار هزینه داشت وــ کمتر از نصف هزینه فیلم «میان‌ستاره‌ای» بود که با بودجه ۱۶۵ میلیون دلار ساخته شد.

قیمت آن حتی از برخی خانه‌ها کمتر است. مثلا گران‌ترین خانه در بریتانیا با قیمت ۲۰۰ میلیون پوند یا تقریبا ۳.۵ ماموریت به ماه به فروش رفت. این حتی از بودجه‌ تخصیصی هند برای چاندرایان‌ــ۲ هم کمتر است؛ تلاش پیشین [هند] برای فرود روی ماه در سال ۲۰۱۹ که در پی سقوط فرودگر با شکست مواجه شد.

 




این مبلغ حدود ۸ میلیارد روپیه یا حدود ۳۰ درصد بیشتر از آخرین ماموریت موفقیت‌آمیز هند بود؛ هرچند مهندسان به‌وضوح اعلام کرده‌اند که بسیاری از آموخته‌های پرتاب پیشین را در ماموریت جدید ادغام کرده‌اند.

هند درصدد است در ماموریت‌های مقرون‌به‌صرفه اما همچنان موفق اعتباری کسب کند. این کشور هم‌زمان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت فضایی و مشاغل متمرکز بر ماهواره‌ها را تشویق می‌کند.

هزینه کل ماموریت هند مشابه هزینه‌ای است که اسپیس‌اکس برای پرتاب فالکون ۹ در نظر گرفت. براساس وب‌سایت این شرکت، این مبلغ ۶۷ میلیون دلار است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا