اخبار سایت

تمرین دادن مدل‌های هوش مصنوعی با استفاده از ویدیوهای یوتیوب برخلاف قوانین است


استفاده مدل‌های هوش مصنوعی بدون مجوز (یا غرامت) از کار و آثار افراد، موضوع جدیدی نیست، زیرا نهادهایی مانند نیویورک‌تایمز و Getty Images در کنار هنرمندان و نویسندگان شکایت‌هایی را علیه خالقان ابزارهای هوش مصنوعی کرده‌اند.
 
به گزارش ایتنا، در ماه مارس، میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری OpenAI، در ادامه این وضعیت بلاتکلیفی به وال‌استریت‌ژورنال گفت که مطمئن نیست آیا سورا (ابزار جدید هوش مصنوعی متن به ویدیو این شرکت) داده‌ها را از پست‌های یوتیوب، اینستاگرام یا فیسبوک می‌گیرد یا خیر. اکنون، نیل موهان، مدیرعامل یوتیوب با هشداری واضح به OpenAI پاسخ داده است که استفاده از ویدیوهای آن برای آموزش سورا «نقض آشکار» شرایط استفاده از این پلتفرم است.
 
موهان در مصاحبه‌ای با امیلی چانگ، مجری Bloomberg Originals، اظهار داشت: «از منظر یک تولیدکننده محتوا، زمانی که چنین فردی کار سخت خود را در پلتفرم ما آپلود می‌کند انتظارات خاصی دارد. یکی از این انتظارات این است که شرایط سرویس‌دهی رعایت شود. طبق این قوانین، بارگیری (دانلود) چیزهایی مانند رونویسی‌ها (ترنسکریپت‌ها) یا ویدیوها مجاز نیست، و این نقض آشکار شرایط خدمات ما است. اینها قوانین مربوط به محتوا در پلتفرم ما هستند».
 

ابهامات و جنجال‌های زیادی همچنان پیرامون نحوه آموزش OpenAI به Sora، و همچنین ChatGPT و DALL-E وجود دارد، در حالی که وال استریت ژورنال اخیراً گزارش داده است که این شرکت قصد دارد از رونویسی‌های ویدیویی یوتیوب برای آموزش GPT-5 استفاده کند.

از سوی دیگر، گوگل، رقیب OpenAI، ظاهرا به این قوانین احترام می‌گذارد – حداقل در مورد یوتیوب (که مالک آن است). جمینای مدل هوش مصنوعی گوگل به داده های مشابهی برای یادگیری نیاز دارد، اما موهان ادعا می‌کند که، بسته به مجوزهایی که در قرارداد مجوز هر سازنده داده شده است، جمینای فقط از ویدیوهای مشخصی استفاده می‌کند.
 

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا