فناوری اطلاعات

۸ نکته مهم در خرید و مصرف قهوه


زمانی که با لذت فنجان قهوه را به دهان می‌بریم و عطر و طعم آن را حس می‌کنیم، آرامش و انرژی به دست می‌آوریم. دانه‌های قهوه از زمان کشت در مزارع در کشورهای گوناگون جهان تا رسیدن به ما یک سفر بسیار طولانی‌ را طی می‌کنند. هر مرحله از این سفر، اهمیت و ظرافت خودش را دارد. برای اینکه بیشترین بهره و لذت را از قهوه ببریم باید به برخی نکات توجه کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از پارگون، در اینجا به مرور ۸ نکته مهم در خرید و مصرف قهوه می‌پردازیم که علی‌رغم سادگی می‌توانند تجربه بهتری برای ما به وجود آورند.

۱- خرید قهوه به اندازه مصرف حداکثر دو هفته

زمانی که بسته قهوه را باز می‌کنید و پودر قهوه در معرض هوا، نور و رطوبت قرار می‌گیرد به‌ سرعت می‌تواند کیفیت آن کاهش پیدا کند. به این خاطر بهتر است خرید قهوه خود را به شکلی برنامه‌ریزی کنید که تا حداکثر برای مصرف دو هفته‌تان باشد. اگر دان قهوه خریداری می‌کنید، می‌توانید این مدت را تا یک ماه در نظر بگیرید. برای اینکه خرید مداوم برایتان دردسر نشود می‌توانید خرید اینترنتی قهوه را به عنوان یک راهکار مناسب استفاده کنید. به این ترتیب خریدتان درب محل کار یا خانه‌تان تحویل می‌شود و همیشه قهوه تازه خواهید داشت.

۲- کشف قهوه باب طبع

عطر و طعم و ویژگی‌های دان‌های قهوه نسبت به کشور و منطقه جغرافیایی متفاوت است. سعی کنید قهوه‌ای که با ذائقه‌تان متناسب‌تر است را بیابید. یک راه خوب هم استفاده از انواع قهوه‌ ترکیبی است. آنها با ترکیب چند نوع دان قهوه مختلف آماده می‌شوند و چون توسط متخصصان ترکیب‌بندی انجام می‌شود اکثر مردم طعم و عطر آنها را دلپذیر می‌یابند. اگر هم دوست دارید طعم‌های خاص قهوه را امتحان کنید و از تنوع آن بهره‌مند شوید می‌توانید به سراغ انواع قهوه تک‌خاستگاه بروید.

۳- توجه به نحوه نگهداری قهوه

قهوه را در ظرفی نگهداری کنید که به خوبی از آن محافظت کند و تا حد امکان جلوی رسیدن هوا، رطوبت و نور به آن را بگیرد. ظرف قهوه را در جای خنک قرار دهید اما توجه داشته باشید که یخچال جای مناسبی نیست چون رطوبت یخچال و گازهایی که از میوه‌ها و موادغذایی در آن به وجود می‌آید به راحتی می‌توانند جذب قهوه شده و طعم آن را تغییر دهند. می‌توانید ظرف قهوه را در یکی از کابینت‌های پایین آشپزخانه نگهداری کنید.

۴- وسیله دم‌آوری قهوه خودتان را بیابید

وسایل مختلفی در دم‌آوری قهوه استفاده می‌شوند. اسپرسوساز برقی، قهوه‌ساز برقی، موکاپات، کمکس، جذوه، اروپرس و بسیاری وسایل دیگر. هر کدام از آنها طعم متفاوتی از قهوه را به‌ وجود می‌آورند. سعی کنید چند نمونه قهوه دم‌شده با این وسایل را تجربه کنید تا ببینید کدام به ذائقه شما بهتر می‌سازد.

۵- یادگرفتن فوت و فن دم‌آوری قهوه

آماده‌سازی قهوه یا دم‌آوری قهوه مرحله بسیار مهمی است که قهوه برای نوشیدنمان آماده می‌شود. فرقی نمی‌کند کدام وسیله دم‌آوری را استفاده می‌کنید. همه آنها فوت و فن‌های ساده‌ای دارند که با یاد گرفتنشان قهوه‌ای که درست می‌کنید بسیار بهتر می‌شود، بنابراین سعی کنید این فوت و فن‌ها را یاد بگیرید.

۶- قهوه را از برندهای معتبر بخرید

همان‌طور که گفتیم قهوه یک فرآیند بسیار طولانی را پشت سر می‌گذارد تا در فنجان ما آماده نوشیدن شود. کاشت دانه‌های قهوه، مراقبت از آنها در زمان رشد، برداشت، آماده‌سازی برای ارسال به نقاط مختلف جهان، مراحل حمل، رسیدن به مقصد، انبار شدن، رست شدن، آسیاب شدن، بسته‌بندی شدن و سرانجام رسیدن به مصرف کننده نهایی فقط نمایی کوچک از یک زنجیره بسیار طولانی است. برای اینکه قهوه‌ هم از لحاظ ویژگی‌های دان، یعنی عطر مناسب، طعم دلپذیر، آماده‌سازی حرفه‌ای و اصالت سطح بالایی داشته باشد و هم اینکه از سلامت آن مطمئن باشید، بهترین کار این است که آن را از برندهای معتبر خریداری کنید. این برندها به علت اینکه در این کار حرفه‌ای هستند و حجم فروش و مشتریان زیادی دارند می‌توانند به بهترین شکل زنجیره تأمین و عرضه قهوه را مدیریت کنند. در ایران نیز برندهای حرفه‌ای مانند پارگون می‌توانند انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان قهوه باشند.

۷- به میزان کافئین قهوه دقت کنید

علت محبوبیت قهوه کافئین آن است. عنصری که باعث انرژی گرفتن می‌شود، تمرکز را افزایش می‌دهد و نشاط به وجود می‌آورد اما افراد نسبت به ویژگی‌های ژنتیکی و بدنی، واکنش‌های مختلفی به کافئین دارند؛ بنابراین هر فردی می‌بایست به میزان کافئینی که برای وی مناسب است توجه کند. برخی می‌توانند قهوه‌هایی با میزان کافئین بالا را مصرف کنند ولی در برخی دیگر از افراد، چنین قهوه‌هایی می‌توانند منجر به عوارضی مانند تپش قلب و بی‌قراری شوند. برای این گروه، قهوه‌هایی که کافئین پایین‌تر دارند، مناسب‌تر است. توجه به کافئین در ساعتی که قهوه می‌خواهد مصرف شود نیز اهمیت دارد. در ساعات ابتدایی روز قهوه‌های با کافئین بالا می‌توانند نوشیده شوند ولی در ساعات میانی و پایانی روز قهوه‌های کم کافئین‌تر، بهتر هستند تا اختلال کمتری در خواب ایجاد کنند.

۸- دقت در انتخاب نوع آسیاب شدن قهوه

نسبت به وسیله‌ای که برای دم‌آوری قهوه استفاده می‌کنید، آسیاب قهوه می‌بایست متفاوت باشد؛ بنابراین در هنگام سفارش و خرید قهوه حتماً نوع وسیله دم‌آوری مورد استفاده‌تان را اعلام کنید تا قهوه متناسب با آن، آسیاب و آماده‌سازی شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا