دانش و علم

گام دوم انقلاب باید با پیشرانی نخبگان برداشته شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدای انقلاب همزمان با ایام دهه فجر با حضور مسؤولان بنیاد ملی نخبگان و جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سیدسلمان سیدافقهی ضمن نثار درود بر روح پاک امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب و دفاع مقدس گفت: در یکی از روزهای مبارک دهه فجر هستیم که به برکت قیام پربرکت ملت بزرگ ایران رقم خورد و سرآغاز دوران جدیدی نه تنها در کشور اسلامی‌مان بلکه در تمام جهان و تاریخ بشریت شد.

وی گفت: امام راحل‌مان پرچمی را به دست این ملت دادند که پرچم افتخار، عزت و شکوفایی تاریخی یک ملت و برخاسته از آموزه‌های اسلامی و وحیانی و مبتنی بر اسلام ناب محمدی است.

سیدافقهی در ادامه با بیان اینکه امروز شما به عنوان استعدادهای برتر و نخبه و نماینده جامعه بزرگ نخبگان آمده‌اید تا با آرمان‌های امام بزرگوار تجدید میثاق کنید، افزود: باید به واسطه امنیت و جایگزینی نظام مردم سالار مبتنی بر شریعت حقه الهی به جای سلطه بیگانگان و نظام‌های مختلف شاهنشاهی و جور و ستم بی‌پایانی که بر این ملت بزرگ رفته، قدردان این امام بزرگوار باشیم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در مقطعی هستیم که رهبر معظم انقلاب که امام حاضر و نایب امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستند، آن را به عنوان گام دوم انقلاب نامگذاری کرده‌اند. این گام امروز باید با پیشرانی شما نخبگان برداشته شود تا بتوانیم در یک حرکت شاید سخت از شیب تندی که در پیش روی ملت قرار گرفته است با خیزش جدید علمی عبور کنیم و حرکتی جهشی در حوزه علم و فناوری و نوآوری را با بستن کمر همت و بالا زدن آستین‌ها و حضور در میدان عمل که همانا میدان بزرگ علم و فناوری است، رقم بزنیم.

سیدافقهی در ادامه با بیان اینکه ناامید نشدن از جمله انتظاراتی است که رهبر معظم انقلاب از جامعه نخبگانی دارند، گفت: نخبگان پیشانی یک جامعه و یک ملت هستند و چشم ملت همیشه به نخبگانش است، چرا که آنها الگوهای تاثیرگذار جوامع هستند.

وی با اشاره به اینکه بلاشک تحولات جامعه در مقاطع مختلف با پیشرانی نخبگان رخ می‌دهد و این امر مسؤولیت نخبگان را بیشتر می‌کند، گفت: نخبه در معرض خطر بزرگی است، اگر نقش خود را صحیح ایفا کند، یقیناً مأجور خواهند بود و خداوند متعال درجات بالایی را به ایشان عطا خواهد کرد و چنانچه وظیفه خود را به درستی انجام ندهند، باید در درگاه الهی پاسخگو باشد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه پیشرانی مسؤولیت‌هایی را با خود به همراه دارد، ادامه داد: توجه به بزنگاه‌ها و نقاط عطفی که پیش روی ملت وجود دارد، به‌ویژه در دوران‌ اخیر از وظایف خطیر نخبگان به شمار می‌رود، به‌ ویژه اینکه خلأ بزرگ قدرت در جهان هویدا شده و رقابت میان کشورهای جدید و قدرت‌های نوظهور در شکل‌گیری نظم جدید جهانی در حال بوجود آمدن است.

سیدافقهی با تاکید بر اینکه جامعه باید آماده پذیرش نوع جدیدی از مسؤولیت پذیری در لایه تمدنی باشد، اضافه کرد: اشاره رهبر معظم انقلاب به موضوع ذکر شده، ضرورت نقش آفرینی نخبگان و تاکید بسیار از سوی ایشان بر میزان الگوسازی از نخبگان، اهمیت این مساله را بیش از پیش مشخص می‌کند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: نمونه‌ای از این تاکیدات در چند روز گذشته در دیدار رهبری با فعالان اقتصادی و تولیدی کشور نیز مورد اشاره ایشان قرار گرفت و رهبر انقلاب وجود نیروی انسانی مستعدبرتر و نخبه را از جمله مزیت‌های کشورمان برشمردند.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران نیز گفت: علی‌رغم تحریم‌هایی که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده، نقش‌آفرینی نخبگان منجر به پیشرفت‌های شگرفی در کشور شد و همچنین استعدادهای ایرانی ثابت کردند که هر جای دنیا می‌درخشند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان درون‌زایی اقتصاد کشور را از مباحثی دانست که باید با حضور و پیشرانی نخبگان حاصل شود و تصریح کرد: پیشرفت‌های اقتصادی در کشور جز به مدد دانش‌بنیان شدن اقتصاد و ارتقای فناوری و تکمیل زنجیره‌های ارزش در حوزه‌های مورد نیاز محقق نخواهد شد که این امر نیز با حضور مؤثر نخبگان دست یافتنی خواهد بود.

وی گفت: موضوع دیگر در حوزه نخبگان پیشرانی ایشان در حوزه‌های اجتماعی است، در حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی نیز انتظار حضرت آقا این است که نخبگان مسؤولیت خود را به درستی ایفا کنند که از جمله آن می‌توان به عرصه انتخابات اشاره کرد. در این عرصه نیز نخبگان باید با روشنگری و ایجاد بصیرت در مردم، نقش پررنگی ایفا و از هر فرصتی برای دعوت به حضور در انتخابات استفاده کنند.

سیدافقهی در پایان خطاب به مستعدان برتر، گفت: شما رویش‌های این انقلاب هستید و این ظرفیت و بضاعت را دارید که از عهده مسؤولیت سنگینی که انقلاب بر دوش همه ما قرار داده، برآیید و زمینه را برای آن رخداد نهایی که ظهور امام زمان(عج) و رضای خداوند متعال است، فراهم کنید. اکنون با توسل به روح بلند امام راحل (ره) و مدد از ایشان، جامعه نخبگانی تلاش می‌کند رسالت بزرگ خود را در کمک به ولی زمان و امام خود که نایب امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، انجام دهد و در تحویل امانت انقلاب، نقش پیشرانی خود را در عرصه‌های مختلف اقتصاد و فرهنگ و اجتماعی و غیره به خوبی ایفا کنند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا