فناوری های نوین

استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای کاشت یک میلیارد درخت



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ستاد اجرایی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در وزارت جهاد کشاورزی با ریاست وزیر جهاد کشاورزی و عضویت معاونین وزارتخانه و نمایندگان سایر دستگاه‌های همکار از جمله دفتر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی معاونت تشکیل شده است. مسئولیت کمیته اجرایی طرح با ریاست معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بوده و امور اجرایی طرح توسط این سازمان پیگیری می‌شود. برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این طرح ملی همکاری و مشارکت دارد.

بنا به ضرورت توجه جدی به ابعاد اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی توسعه پایدار و رعایت اصول علمی و مبانی فنی و اجرایی به منظور استمرار، تداوم و پایداری این نهضت، ضرورت دارد این طرح در قالب طرح‌های فنی اجرایی مصوب که بر اساس اصول علمی و فنی تهیه شده باشند، به اجرا درآید. لازم به ذکر است نظارت بر حسن اجرا، نگهداری و مراقبت از عرصه‌های درخت‌کاری شده و نیز بررسی اثربخشی آن بر اساس این طرح‌ها تحقق خواهد یافت.

بر این اساس مشارکت همه شرکت‌ها و مجموعه‌های فناور و دانش‌بنیان به منظور استفاده از روش‌های علمی، فناورانه و دانش‌بنیان برای بهبود عملکرد این طرح ضروری است. بدین منظور از کلیه شرکت‌ها، متخصصین و پژوهشگران برای مشارکت در این طرح دعوت به عمل می‌آید تا پیشنهادهای خود را به دبیرخانه ستاد ملی طرح واقع در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ارسال و رونوشتی از مکاتبات را به دفتر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی این معاونت منعکس نمایند.

از اهداف اصلی و کلان طرح کاشت یک میلیارد درخت می‌توان به ایجاد تعادل بین تولید و ترسیب کربن، جبران روند تخریب جنگل‌ها در سال‌های قبل و افزایش سرانه فضای سبز در کشور اشاره کرد.

احیاء و توسعه جنگل، توسعه پوشش گیاهی مناطق مرتعی و بیابانی، توسعه فضای سبز و زراعت چوب نیز از برنامه‌های عملیاتی طرح کاشت یک میلیارد درخت است.

ارائه خدمات فنی، مهندسی و مشاوره‌ای به منظور انتخاب عرصه‌های مناسب، ارائه پیشنهادهایی در خصوص انتخاب گونه‌های مناسب کاشت با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه، مشارکت در تهیه طرح‌های اجرایی و برنامه‌ریزی عملیات کاشت و مشارکت در تولید و تأمین بذور و نهال مورد نیاز و مناسب از لحاظ کیفیت و سازگاری اکولوژیکی با هر منطقه برخی از محورهای اصلی همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در طول اجرای این طرح است.

همچنین از دیگر محورهای اصلی می‌توان به ارائه روش‌های بهینه و خلاقانه کاشت بذور و نهال با هدف کاهش زمان اجرا و به حداقل رساندن هزینه‌های مربوطه، ارائه پیشنهادهای فناورانه و نوآورانه به منظور تأمین نیاز آبی در مناطق کاشت، ارائه روش‌های بهینه نگهداری از عرصه‌های درخت‌کاری شده در سال‌های اولیه رشد و نیز ارائه راهکارهای نوین و فناورانه حفاظت و بهره‌برداری از عرصه‌های درخت‌کاری شده اشاره کرد.

در انتخاب عرصه برای اجرای طرح، توجه به موقعیت، توان اکولوژیک و ویژگی‌های رویشگاهی عرصه بسیار مهم است. ضرورتاً هر عرصه‌ای با پوشش گیاهی کم تراکم نمی‌تواند برای اجرای طرح مناسب باشد، بلکه باید به توان رویشگاه توجه جدی شود. همچنین توجه و دقت کافی در انتخاب گونه درختی و درختچه‌ای مناسب و بومی منطقه بسیار مهم و ضروری است.

استاندارد و کیفیت نهال‌های تولیدی در نهالستان باید رعایت و به طور مستمر تحت نظارت و کنترل قرار گرفته و در انتخاب نهال‌های با کیفیت و روش صحیح انتقال از نهالستان به عرصه‌های کاشت دقت لازم صورت بگیرد. این موارد برخی از الزامات و توصیه‌های فنی ذکر شده در این طرح است. طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در بازه زمانی چهارساله از سال ۱۴۰۲ تا پایان سال ۱۴۰۵ اجرا خواهد شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به این آدرس مراجعه کنند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا