اخبار سایت

همه‌چیز درباره آیفون ۱۵ اپل



مجموعه آیفون ۱۵ اپل اینک به بازار آمده است. درحالی که همه جا از آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس صحبت می‌شود، برای بیشتر ما آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس مهم‌ترند. آیفون‌های مقرون به صرفه‌تری که نیازهای بیشتر مردم را کاملا پوشش می‌دهند.

البته مقرون به‌صرفه بودن به معنای ضعیف‌تر بودن نیست – در آن‌ها تراشه فوق سریع ای ۱۶ بایونیک به کار رفته است که پیش‌تر صرفا ویژه مدل‌های سال گذشته آیفون ۱۴ پرو بود.  

هرچند پشت آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس (به‌جای سه دوربین در مدل‌های گران‌تر ۱۵ پرو و پرو مکس) فقط دو دوربین وجود دارد، اما وجود یک حسگر ۴۸ مگاپیکسلی که برای بعضی عکاسی‌های محاسباتی هوشمندانه به کار می‌رود، کار را تمام کرده است.

آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس یکی‌اند، و تنها در سه مورد با هم تفاوت دارند: اندازه صفحه نمایش، که در آیفون ۱۵، ۱۵.۴۹ سانتی‌متر و در آیفون ۱۵ پلاس ۱۷.۲ سانتی‌متر است. عمر باتری، که در آیفون پلاس طولانی‌تر بوده، و البته قیمت، که آیفون پلاس گرا‌ن‌تر است.

بنابراین، آیا ارتقا هر دو گوشی پایه آیفون ۱۵ امسال به آن‌ اندازه است که ارزش پرداخت پول بیشتر را داشته باشد؟ این مقاله را بخوانید تا جوابتان را بیابید.

چطور امتحانش کردیم

‌ما این آیفون‌های جدید را گام به گام امتحان کردیم، از روشن کردن‌ آن‌ها برای نخستین بار گرفته تا بررسی سهولت نصب و آشنا شدن با نرم‌افزار جدید آی‌اواس ۱۷روی برد. دوربین‌ها را در موقعیت‌های مختلف بررسی کردیم تا ببینیم آیا با ادعای اپل همخوانی دارد یا خیر. برنامه‌ها را اجرا کردیم، ویدیو پخش کردیم و بازی کردیم. مهم‌تر از همه بررسی کردیم که آیا عمر آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس آن‌قدر است که یک روز کامل بی‌نگرانی از تمام شدن باتری بتوانید از آن استفاده کنید.  

• آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس: از ۷۹۹ پوند

• صفحه نمایش: ۱۵.۴۹/۱۷.۲

• پردازنده: اپل ای۱۶ بایونیک

• حافظه: ۱۲۸ گیگا بایت، ۲۵۶ گیگا بایت، ۵۱۲ گیگا بایت

• ابعاد (آیفون ۱۵): ۱۴۷.۶ میلی‌متر * ۷۱.۶ میلی‌متر *۷.۸ میلی‌متر

• ابعاد (آیفون ۱۵ پلاس): ۱۶۰.۹ میلی‌متر * ۷۷.۸ میلی‌متر * ۷.۸ میلی‌متر

• وزن ۱۷۱ گرم / ۲۰۱ گرم

• دوربین‌های پشت: اصلی ۴۸ مگا پیکسل،  فوق عریض ۱۲ مگاپیکسل

• دوربین جلو:‌۱۲ مگا پیکسل

• رنگ‌ها: مشکی، آبی، زرد، سبز، صورتی

 

طراحی

این مجموعه شاید کم‌رنگ‌ترین گوشی‌هایی باشد که اپل تاکنون عرضه کرده است (به‌غیر از آیفون دوم، آیفون جی۳ که فقط در رنگ مشکی عرضه شد). یک رنگ مشکی نیز در این محدوده است و تنها گزینه پررنگ بین آن‌ها محسوب می‌شود.

بعد رنگ صورتی قرار می‌گیرد که سایه پاستلی چشم‌نوازی دارد، و سه رنگ دیگر در یک نگاه – به‌ویژه در نور شدید – سفید به نظر می‌رسد. درواقع آن‌ها به رنگ زرد، سبز و آبی‌اند. اگر روند چند سال پیش را درمورد رنگ‌های خانگی که به آن‌ها «سفید با ته‌مایه زرد»‌ یا «سفید با ردی از لیمویی» می‌گفتند یادتان بیاید، رنگ‌بندی‌های آیفون دستتان می‌آید.

ماهیت ملایم رنگ‌ها به فرآیند ساخت آن‌ها ربط دارد، که رنگ به‌جای اینکه روی شیشه قرار بگیرد به آن تزریق می‌شود. با این حال، اگر در نور کم اتاق به آیفون‌تان نگان کنید، سایه‌های آبی، زرد و سبز آشکار می‌شود. هرچند حتی در آن شرایط هم این رنگ‌ها آن‌قدر واضح نیستند.

می‌گویند ظاهر زیبایی دارند و حتی حس بهتری پدید می‌آورند. براقی پیشین آیفون در آیفون پرو، مات شده است. روکشی بافت‌دار و ممتاز که لمس آن خوشایند است. درواقع آن‌قدر خوشایند است که شاید ترجیح بدهید بدون قاب محافظ از آن استفاده کنید، به‌ویژه که لبه‌های تیز آیفون ۱۵ گرد شده و داخل دست بسیار نرم‌تر است – مخصوصا در آیفون ۱۵ بزرگ‌تر، بیشتر به کار می‌آید. این لبه آلومینیمی جدید و منحنی‌تر با رنگ‌های دیگر گوشی همخوانی دارد.

از سایر جهات، طراحی آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس شبیه آیفون ۱۴ سال گذشته است، همان محافظ سرامیکی جلو را دارد و به گفته اپل، از هر گوشی هوشمند دیگری محکم‌تر است.

صفحه نمایش اپل نسبت به سال گذشته روشن‌تر است و بیشینه روشنایی آن در فضای باز به دو هزار نیت رسیده و مثلا برای تماشای ویدیو میزان روشنایی اچ‌دی‌آر بالاتری دارد.

به طور کلی، این صفحه نمایش ظاهری زیبا و وفاداری رنگ ویژه‌ای دارد. اما نرخ تازه‌سازی متغیر – که اپل به آن پروموشن می‌گوید – و در مدل‌های پرو دیده می‌شود در این مدل‌ها نیست. ‌همه چیز خیلی خوب است، اما تلفن‌های رقیب مقرون به صرفه‌تری هستند که نرخ تازه‌سازی بیشتری ارائه می‌دهند و نوار پیمایش [اسکرول] نرم‌تری دارند. امیدواریم که این ویژگی روزی به آیفون معمولی هم برسد.

 

جزیره پویا

یکی از ویژگی‌های مهمی که از پرو به آیفون معمولی رسیده، ویژگی مهم جزیره پویا است. اکنون روی نمایشگر آیفون برشی شامل دوربین جلو و حسگر تشخیص چهره وجود دارد. این برش اکنون بسیار کوچک‌تر شده است – به‌جای شکاف بزرگ‌تر گوشی‌های قدیمی سوراخی لوزی شکل در نمایشگر تعبیه شده است.

افزون بر این، اپل هوشمند هم اطراف و هم داخل این لوزی را برای نمایش جلوه‌های گرافیکی زیبا و اعلان (نوتیفیکیشن) های زنده تغییر داده است و آرایه‌ دوربین را به‌خوبی پنهان می‌کند. کارش عالی است. وقتی با آن موسیقی پخش می‌کنید، آلبوم هنری را کنار جزیره می‌بینید. اگر با زمان‌سنج کار کنید شمارش معکوس کنار برش نمایان می‌شود.

برنامه‌های شخص ثالث نیز در جزیره پویا قرار دارد. بهترین آن‌ها برای من فلایتی (Flighty) است – برنامه‌ای هیجان‌انگیز برای کسانی که پی‌در‌پی با هواپیما سفر می‌کنند. این برنامه اطلاعات پرواز مانند زمان باقی‌مانده تا پرواز، از کدام ورودی باید سوار شوید و موارد دیگر را نشان می‌دهد، و این به‌روزرسانی‌ها را اغلب پیش از اینکه در تابلوی خروج فرودگاه ظاهر شود برای شما ارسال می‌کند.

ورودی جزیره پویا در تمامی مدل‌های آیفون ۱۵ باید توسعه‌دهندگان بیشتری را تشویق کند تا از این ویژگی‌ها استفاده کنند و نحوه تعامل افراد زیادی را با آیفون تغییر می‌دهد.

 




دوربین‌های بهبودیافته

سال گذشته، اپل وضوح حسگر دوربینش را فقط برای مدل‌های پرو ارتقا داد. اپل تصمیم گرفت پس از سال‌ها استفاده از حسگرهای ۱۲ مگاپیکسلی، حساسیت حسگر اصلی را چهار برابر کند و به ۴۸ مگاپیکسل ارتقا دهد. اکنون آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس حسگر ۴۸ مگاپیکسلی با همان اندازه قبلی دارد و این تحول‌آفرین است.

قرار دادن پیکسل‌های بیشتر در حسگری که آنقدر کوچک شده است که درون یک گوشی هوشمند جا بگیرد، خود‌به‌خود تصویر بهتری تولید نمی‌کند، اما هوشمندی دوربین اپل بی‌نظیر است و در آن نرم‌افزار پردازش تصویری به کار رفته که تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. نخست آنکه، اپل چیزی به نام پیکسل چهارگانه دارد. یعنی چهار پیکسل مجاور در یک پیکسل ترکیب شده‌اند، به همین دلیل با هم نور بسیار بیشتری را جذب می‌کنند. ‌این ویژگی در نور کم بسیار کارآیی دارد و می‌تواند تصویر ۱۲ مگاپیکسلی بسیار عالی تولید کند.

چیزهای دیگری هم هست. گوشی اپل به‌طور هم‌زمان یک عکس با وضوح کامل ۴۸ مگاپیکسلی می‌گیرد و سپس جزئیات اضافی را حذف می‌کند. در پایان کارهای هوشمند، به‌جای یک تصویر ۱۲ مگاپیکسلی، یک تصویر ۲۴ مگاپیکسلی تولید می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود به‌ویژه در قسمت‌هایی از عکس که ثبت آن سخت است، مانند موها یا رنگ پوست، جزئیات بیشتری ارائه شود.

پشت آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس فقط دو دوربین هست، اما زمان استفاده از برنامه دوربین  سه طول زوم ۱ و ۰.۵ و ۲ می‌بینید. این یعنی برای نخستین بار عملا یک لنز تله فوتو در این آیفون نیز جاسازی شده است و فقط منحصر به آیفون پرو نیست. اپل با برش تصویر در حسگر ۱۲ مگاپیکسلی مرکزی به این مهم دست یافته است و بدون کاهش کیفیت و وضوح تصویری که معمولا با زوم دیجیتال به دست می‌آید، یک تصویر تله فوتو عالی ارائه می‌دهد.  

سایر ویژگی‌های معروف اپل هم در این گوشی‌ها گنجانده شده است، از‌جمله حالت عکاسی در شب، که از تاریکی نزدیک بی‌آنکه تصویر به شکلی مصنوعی روشن شود، تصاویر مناسب و متعادلی می‌گیرد.

حالت پرتره نیز ارتقا پیدا کرده است، بنابراین دیگر لازم نیست نگران باشید. عکس‌های پرتره، سوژه را واضح و باقی تصویر را کمی تار نشان می‌دهد. گوشی برای انجام این کار باید اطلاعات عمق هر دو لنز را هم‌زمان ذخیره کند. دستیابی به این امر از نظر محاسباتی دشوار است، بنابراین معمولا پیش از عکس گرفتن باید گوشی را به حالت عمودی درآورید.

حتی اگر در حالت معمولی عکس می‌گیرید، آیفون آن‌قدر هوشمند است که بتواند چهره انسان (یا خوشبختانه سگ یا گربه) را ببیند و به‌طور خودکار داده‌های عمقی (پیکسل) را که برای عکس پرتره لازم است ذخیره کند. این یعنی می‌توانید عکس را بعد از آن ویرایش کنید و یک پرتره بسازید و نقطه کانونی را تقریبا هر جایی که می‌خواهید قرار دهید. این گامی بزرگ رو به‌جلو است.

فیلم‌برداری آیفون عالی است. حالت اکشن عملکرد که سال گذشته ارائه شد، کاری می‌کند که حتی اگر در حال حرکت باشید پایدار‌سازی موثری دارد که لرزش‌ها را حذف می‌کند تا ویدیو صاف و بی‌لرزش به نظر برسد.

 

عملکرد

همان تراشه بایونیک ای۱۶ مدل آیفون ۱۴ پرو در آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس نیز قرار دارد، بنابراین اگر این گوشی‌های جدید سرعت و عملکرد خوبی داشته باشند تعجبی ندارد. گوشی‌های اپل همه کار را به سرعت انجام می‌دهند، از بازکردن برنامه‌ها در یک چشم به هم زدن تا اطمینان از صدای به موقع شاتر موقع عکس‌برداری. بازی‌های این مدل‌ها بسیار خوب است و ویدیو را عالی پخش می‌کند، به‌ویژه اگر محتوای دالبی ویژن با کیفیت اچ‌دی‌آر پخش شود.

جداسازی صدا ویژگی جدیدی است و به‌گونه‌ای طراحی شده که وقتی تلفنی صحبت می‌کنید – یکی از ویژگی‌هایی که این روزها در اغلب تلفن‌های هوشمند دیده نمی‌شود – صدای پس‌زمینه [نویز] محو می‌شود و صدای شما واضح و رسا به گوش می‌رسد.

اپل مانند سال گذشته یک ویژگی کمک اضطراری SOS در نظر گرفته است که در صورت خارج شدن از پوشش شبکه و بروز مشکلات، گوشی را به ماهواره متصل می‌کند. تشخیص تصادف هم دارد، البته امیدوارم هیچوقت مجبور نشوید از آن استفاده کنید، اما اگر تصادف کردید و نتوانستید از گوشی‌تان استفاده کنید، موقعیت مکانی شما را به‌طور خودکار برای خدمات اضطراری می‌فرستد.

برای گوشی‌هایی که چنین ویژگی‌هایی دارد، عمر باتری مهم است و می‌خواهید که یک روز تمام کار کند. خوشبختانه آیفون ۱۵ همینطور است و عمر باتری آیفون ۱۵ پلاس از این هم بیشتر است و دوامش از برخی بادوام‌ترین باتری‌های گوشی اپل بیشتر است.

حکم نهایی: آیفون  ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس

آیفون‌های صیقلی جدید، کارا و سریع‌اند. هنوز هم دوست دارم ببینم اپل نمایشگرهای پروموشن بهتری برای مدل‌های پرو خود ارائه می‌دهد، اما صفحه نمایش جدید و روشن‌تر این مدل‌ها به‌ویژه با آن جزیره پویا بی‌نظیر ظاهرا خیلی خوب‌اند. دوربین‌های گوشی‌های امسال به قدر کفایت ارتقا یافته‌اند و با کمترین تلاش بهترین تصاویر را ارائه می‌دهند.

ارتقا این مدل در مقایسه با ارتقا آیفون ۱۳ به ۱۴ بسیار وسیع‌تر است. اگر به دوربین اضافی موجود در مدل پرو نیازی ندارید، این بهترین گوشی چند منظوره هوشمند است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا