فناوری های نوین

صرفه جویی ۳۰۰ میلیاردی با بومی سازی دستگاه سی تی اکسن



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی صبح امروز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از خط تولید سی‌تی اسکن ۱۶ اسلایس و آغاز صادرات دستگاه‌های ونتیلاتور به کشورهای اروپایی که به همت متخصصان شرکت دانش بنیان احیا درمان پیشرفته صورت گرفته، عنوان کرد: تلاش متخصصان این شرکت دانش بنیان ستودنی است و ضمن تأمین این نیاز مهم از حوزه سلامت کشور، سالیانه حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی را برای اقتصاد این حوزه به همراه دارد.

دهقانی با بیان اینکه ساخت سی‌تی اسکن علاوه بر تأمین نیاز حوزه سلامت و صرفه‌جویی ارزی، جریان‌سازی و ترغیب فعالان این عرصه به ساخت تجهیزات پزشکی پیشرفته و فتح قله‌های فناورانه در حوزه سخت‌افزارهای پزشکی را به همراه می‌آورد، افزود: خوشبختانه در حوزه تولید دارو از سطح خوبی از توانمندی برخورداریم و بیش از ۷۰ درصد از نیاز دارویی کشور توسط شرکت‌های دارویی تأمین می‌شود اما در تجهیز پزشکی این میزان ۴۰ درصد است یعنی هنوز به میزان ۶۰ درصد تا توانمندی کامل و خودکفایی جای کار داریم.

وی با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی عموماً در دو شکل حمایت‌های بدوی برای پا گرفتن یک ایده و اثبات آن فناوری و تلاش برای توسعه بازار به عنوان شکل دوم این حمایت‌ها افزود: حمایت از شرکت‌های توانمند مانند احیا درمان پیشرفته، عمدتاً از جنس زمینه‌سازی برای تضمین خرید، تخصیص بازار و توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی است. معتقدم هیچ حمایتی از یک شرکت دانش‌بنیان توانمند و بلوغ یافته، کارآمدتر از این نیست که یک شرکت و محصولش در جریان زنجیره‌های ارزش یک صنعت قرار بگیرد. با توجه به نقش هماهنگ‌کنندگی و جریان ساز معاونت علمی، تلاشمان بر این است تا دستگاه‌ها را پای کار حمایت از محصولات دانش‌بنیان بیاوریم که انصافاً در این حوزه، وزارت بهداشت و وزارت صمت، همکاری‌های بسیار خوبی داشته‌اند.

دهقانی در پایان با بیان اینکه محصول دانش بنیان داخلی در صورت برخورداری از کیفیت و کارایی لازم، جریان تأمین مالی را با خود همراه خواهد کرد، ادامه داد: باید میدان تا حد اندکی برای حضور محصول خارجی باز باشد و جامعه، با مقایسه دقیق و هوشمندانه و شناخت مزایای محصول دانش‌بنیان داخلی، از تولید داخل استفاده کند که این نوع حمایت قطعاً کاربردی‌تر و اثرگذارتر است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا