فناوری اطلاعات

آغاز یک پیاده‌روی فضایی تاریخی


استیو بوون(Steve Bowen) فضانورد ناسا و سلطان النیادی(Sultan Alneyadi) همتای اماراتی او پیاده‌روی فضایی خود در ایستگاه فضایی بین المللی را آغاز کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال‌ترندز، النیادی با بیرون آمدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی و  رقم زدن اولین پیاده‌روی فضایی توسط یک فضانورد عرب، تاریخ ساز شد.

النیادی اوایل این ماه در توییتی نوشت: انتخاب شدن به عنوان اولین فضانورد عرب برای پیاده روی فضایی افتخار و مسئولیت بزرگی است. او افزود که مشتاقانه منتظر است تا نماینده کشورش باشد این سفر استثنایی که نسل‌هایی از فضانوردان قبل از او آغاز کرده‌اند را ادامه دهد. در همین حال، بوون هشتمین پیاده‌روی فضایی خود را آغاز کرد. اگرچه آخرین پیاده‌روی که او انجام داد ۱۲ سال قبل در ماموریت دیگری انجام شده بود.

سلطان النیادی سمت راست، استیو بوون سمت چپ

این دو همراه با وارن هوبورگ(Warren Hoburg) فضانورد ناسا و آندری فدیایف(Andrey Fedyaev) فضانورد روسی در روز سوم مارس به این ایستگاه مداری رسیدند.

بوون و النیادی از هوابند کوئست(Quest) خارج شدند و بر آماده‌سازی نصب آرایه‌های خورشیدی ارتقا یافته در آینده در سمت راست خرپای ایستگاه فضایی تمرکز خواهند کرد.

به گفته‌ی ناسا، چهار آرایه جدید پیش از این در پیاده‌روی‌های قبلی نصب شده‌اند و دو آرایه اضافی در سفرهای آتی بر روی سکوها، نصب خواهند شد.

فضانوردان همچنین تجهیزات آنتن باند S را جمع‌آوری کرده و برای بازسازی به ایستگاه فضایی بین‌المللی باز می‌گردانند.

در پخش زنده‌ی این پیاده‌روی که از طریق وب‌سایت ناسا قابل تماشا است، فیلم‌هایی از چندین دوربین که برخی از آنها به خود فضانوردان متصل شده‌اند پخش می‌شود و یکی از مفسران ناسا نیز برای حضار شرح می‌دهد که فضانوردان در هر مرحله چه می‌کنند. همچنین چشم‌انداز شگفت‌انگیزی از زمین در فاصله‌ی ۲۵۰ مایلی(۴۰۲ کیلومتری) ‌ پایین‌تر از ایستگاه قابل رویت است.

ناسا پوشش زنده این پیاده‌روی فضایی را در ساعت ۷:۴۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۵:۱۵ به وقت ایران) امروز جمعه ۲۸ آوریل آغاز کرد.

پیاده‌روی فضایی اما حوالی ساعت ۹:۱۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۶:۴۵ به وقت ایران) آغاز شد که حدود ۶.۵ ساعت به طول خواهد انجامید. ابتدا بوون از هوابند خارج شد و به دنبال او النیادی در ساعت ۱۷:۱۲ هوابند را ترک کرد.

برای شناسایی آسان فضانوردان در طول پیاده‌روی فضایی باید بدانید که بوون با لباسی با نوارهای  قرمز ظاهر شده است در حالی که النیادی لباسی ساده و بدون علامت به تن دارد.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا