فناوری های نوین

صرفه جویی ارزی ۱۳۵۹ میلیون دلاری از محل تولید بار اول


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، رضا اسدی‌فرد با اشاره به ایجاد زیرساخت لازم توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور بهره برداری از توانمندی‌های فنی و تخصصی فارغ التحصیلان دانشگاهی اظهار کرد: در راستای تلاش‌های صورت گرفته سال ۱۴۰۲ امکان اشتغال تخصصی ۳۸۷ هزار نفر فراهم شد. همچنین بر اساس اطلاعات مالی سال ۱۴۰۱ میزان درآمد کل شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ۵۱۲ همت است که از این میان حدود ۱۳۳ همت آن مربوط به درآمد ناشی از فروش محصولات دانش‌بنیان شرکت‌ها است.

صرفه جویی ارزی ۱۳۵۹ میلیون دلاری از محل تولید بار اول

به گفته او در حوزه فناوری، بیشترین تعداد شرکت‌ها مربوط به حوزه برق و الکترونیک با آمار ۲۲ درصد از کل شرکت‌ها است. همچنین از منظر درآمد، حوزه مواد شیمیایی و پلیمری پیشرفته بیشترین درآمد را در بین سایر حوزه‌ها به خود اختصاص داده است.

اسدی‌فرد، بیشترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را به ترتیب در استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی اعلام کرد و گفت: در حمایت تولید بار اول از مجموع ۳۸۱ طرح تولید بار اول ارزیابی شده، ۱۲۰ طرح به ارزش بیش از ۲۴۳ میلیون دلار مصوب و ابلاغ شده است. از این تعداد ۹۲ طرح به مرحله قرارداد رسیده است و ۲۳ طرح نیز به اتمام رسیده است؛ به نحوی که میزان صرفه جویی ارزی حاصل از این قراردادهای تولید بار اول حدود ۱۳۵۹ میلیون دلار است.

صرفه جویی ارزی ۱۳۵۹ میلیون دلاری از محل تولید بار اول

توسعه فناوری‌های گلوگاهی کشور به واسطه‌ پروژه‌های تحقیق و توسعه تصویب شده

مطابق بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش بنیان، معادل هزینه انجام شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مﺆسسات متقاضی اعطا می‌شود و معادل آن از مالیات قطعیشده سال انجام هزینه مذکور یا سالهای بعد کسر می‌شود.

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: با تصویب قانون آئین‌نامه اجرایی برنامه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و تصویب هیئت وزیران در مهر ماه ۱۴۰۱، دستورالعمل اجرایی آن دی ماه همان سال، به تصویب شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان رسید و پس از راه اندازی سامانه و برگزاری بیش از ۴۰ نشست آموزشی و ترویجی با صنایع فراخوان دریافت پروژه‌های پیشنهادی برای دریافت اعتبار مالیاتی از ابتدای سال تا پایان تیر ماه سال جاری برگزار شد.

اسدی فرد ضمن اشاره بر اینکه از میان دو هزار و ۶۵۶ پروژه دریافتی، هزار و ۳۹ پروژه تحقیق و توسعه از ۳۹۰ شرکت با هزینه کرد بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مورد تأیید قرار گرفت؛ بیان کرد: مضاف بر این، شرکت‌های غیر دانش‌بنیان از صنایع مختلف نظیر پتروشیمی، معدن و صنایع معدنی و فولاد دارای پروژه تحقیق و توسعه تأیید شده هستند.

به باور او، بسیاری از پروژه‌های تحقیق و توسعه تصویب شده پیرامون مسائل اولویتدار و نیازمندی‌های فناورانه کشور تعریف شدهاست که اجرای آن منجر به توسعه فناوری‌های گلوگاهی کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: میزان نهایی اعتبار مالیاتی پس از اجرای پروژه و ارائه اسناد هزینهکرد در پایان سال مالی تعیین شده و به سازمان امور مالیاتی برای تخصیص اعلام می‌شود. همچنین فراخوان دوم برنامه اعتبار مالیاتی در آبان ماه سال جاری برگزار شده که ۷۲۲ پروژه از ۱۹۷ شرکت دریافت شده که در حال ارزیابی می‌باشند.

صرفه جویی ارزی ۱۳۵۹ میلیون دلاری از محل تولید بار اول

اسدی فرد، متصل کردن شرکت‌های نوآور و نوپا دانش‌بنیان به شرکت‌های بزرگ و بالادستی از طریق اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری از جمله دستاوردهای این برنامه برشمرد و ادامه داد: همچنین در راستای برنامه مذکور، شاهد افزایش نسبت تحقیق و توسعه بخش خصوصی در GDP و استفاده از ظرفیت‌های اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه جهت انجام پروژه‌های ناتمام کشور یا پروژه‌های اولویت دار با مشکل تأمین مالی، خواهیم بود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا