فناوری اطلاعات

سهم دستگاه‌های اجرایی در توسعه وسایل نقلیه برقی



دکتر شهریار زینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به گلوگاه‌های راه اندازی ایستگاه‌های شارژ خودرو و موتور برقی در کشور گفت: شرکت‌هایی که توانایی راه اندازی چنین ایستگاه‌هایی دارند تمام تجهیزات آن را می‌توانند تهیه کنند؛ با توجه به اینکه هنوز کسب و کار در این حوزه شکل نگرفته دشواری‌های زیادی وجود دارد زیرا ما هنوز خودرو و موتوربرقی به تعداد بالا در کشور نداریم.

وی گفت: استانی که محلی را برای این ایستگاه‌ها تعیین می‌کند باید تجهیزات ایمنی و امنی را فراهم سازد که اینها نیاز به هزینه بالایی دارد و این از چالش‌های راه اندازی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در کشور محسوب می‌شوند.

وی گفت: ما درصدد هستیم که این زیرساخت‌ها با همکاری وزارتخانه‌های مختلف فراهم شود اگر این اتفاق نظر وجود داشته باشد می‌توان تخمین زد که امسال و سال آینده بستر راه اندازی ایستگاه‌های شارژ به خوبی شکل می‌گیرد.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: البته که گلوگاه‌های اساسی برای راه اندازی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی و توسعه وسایل نقلیه برقی وجود دارد و آن هم عدم وجود کریدور قانونی و اجرایی در این مسیر است.

وی گفت: در این راستا باید وزارت نیرو تعرفه گذاری دقیقی کند؛ همچنین لازم است این وزارتخانه تعرفه دقیقی برای برق اختصاص داده شده به این ایستگاه مشخص کند.

زینی با بیان اینکه خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد، گفت: این خلاءهای قانونی هنوز وجوددارد و باید برطرف شود.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به دیگر مشکل زیرساختی راه اندازی ایستگاه‌های شارژ گفت: هنوز استاندارد مشخصی برای ایجاد ایستگاه‌ها نداریم و سازمان ملی استاندارد اعلام کرده استاندارد ایستگاهای خودروهای برقی مربوط به ما نیست؛ بدان معناست که استانداردهای مربوط به این موضوع اجباری نیست و اختیاری است.

وی ادامه داد: لازم است که متولی مشخصی برای تعیین استانداردهای مبحث خودروهای برقی مشخص شود تا نظارت درستی به روند اجرا و توسعه آنها در کشور وجود داشته باشد.

زینی اضافه کرد: اگر این زیرساختها فراهم باشد امکان وجود ۲۰۰ شرکت در زمینه ارائه خدمات مربوط به ایستگاه‌های شارژی وجود دارد تا بر اساس استانداردهای خاص تأیید صلاحیت شوند و مجوزهای لازم را بر اساس استانداردها بدست بیاورند.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: ما هر چقدر هم به شرکت‌های دانش بنیان اعتماد داشته باشیم و نهاد ثالث برای نظارت وجود نداشته باشد نمی‌توانیم کار را به درستی انجام دهیم و شاید یک خطای کوچک جبران ناپذیری در این میان اتفاق بیافتد.

وی با تاکید بر اینکه از این رو وزارت نیرو می‌تواند نقش قوی‌تری در این میان ایفا کند، گفت: همچنین وزارت صمت می‌تواند سیاستگذاری‌های درستی در این زمینه تدوین کند و از سوی دیگر وزارت کشور الزام به خرید و استفاده از وسائط نقلیه برقی را در دستور کار خود قرار دهد.

زینی افزود: این یک زنجیره‌ای است که لازم است به درستی شکل بگیرد تا شاهد استفاده هر چه بیشتر از خودروهای برقی در کشور باشیم و موانع توسعه استفاده از این خودروها در کشور برداشته شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا