دانش و علم

شیوه‎‌نامه حمایت از مستعدان‌ برتر و نخبگان غیرایرانی تصویب شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، ناصر باقری‌مقدم قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اجرایی شدن آئین‌نامه حمایت از اجتماع نخبگان غیرایرانی، گفت: به منظور جذب و بهره‌مندی از دانش و تخصص مستعدان برتر و نخبگان غیرایرانی، به‌خصوص جهان اسلام و نخبگان حق‌طلب عالم در حوزه‌های مختلف، شیوه‎‌نامۀ «شناسایی و حمایت از مستعدان برتر و نخبگان غیرایرانی» با هدف الگوسازی و توسعۀ همکاری‌های متقابل و هم‌افزایی آنان، تدوین و تصویب شده است.

وی با بیان ضرورت بهره‌مندی از دانش و تخصص مستعدان برتر و نخبگان غیرایرانی در راستای آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملّی گفت: هدایت و توانمندسازی مستعدان برتر غیرایرانی برای اثرگذاری در زمینۀ تخصصی خود؛ شناسایی، رصد، شبکه سازی و گردش سرآمدان و نخبگان عدالت‌طلب جهان به‌ویژه جهان اسلام و علاقه‌مند به جمهوری اسلامی ایران از جمله مهمترین اهداف این برنامه است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در این طرح گسترش زمینۀ اثرگذاری و تعاملات سرآمدان و نخبگان غیرایرانی در دستیابی به مرجعیت علمی و همچنین تسهیل همکاری آنان و مراکز علمی و تحقیقاتی در جهت رفع نیازها در حوزه‌های مختلف علمی، فناورانه، نوآورانه، ادبی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی برای نیل به تمدن نوین اسلامی مد نظر است.

باقری‌مقدم، معرفی دستاوردها در حوزه‌های مختلف علمی، فناورانه، نوآورانه، ادبی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی قرآنی جهان اسلام به‌منظور الگوسازی و الهام‌بخشی را از دیگر اهداف این برنامه توصیف کرد.

تشکیل کارگروه‌های تخصصی شناسایی مستعدان‌برتر و نخبگان غیرایرانی

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: طبق این شیوه‌نامه مستعدان برتر براساس مجموع فعالیت‌های «آموزشی»، «پژوهشی»، «فناورانه، نوآورانه و صنعتی»، «مدیریتی، فرهنگی و هنری» و یا «برگزیده شدن در رویدادهای معتبر» انتخاب می‌شوند. نخبگان نیز در چهار حوزه «آموزش»، «پژوهش»، «فناوری، نوآوری و کارآفرینی» و همچنین «فرهنگ، ادب، هنر و مدیریت» گروه‌بندی شده‌اند.

وی اضافه کرد: برای بررسی تخصصی درخواست‌های دریافتی در حوزه‌های مختلف، «کارگروه‌های تخصصی شناسایی مستعدان برتر و نخبگان غیرایرانی» متشکل از معاون سرآمدان (رئیس کارگروه ویژۀ سرآمدان و نخبگان غیرایرانی)، معاون آینده‌سازان (رئیس کارگروه ویژۀ مستعدان برتر غیرایرانی)، مدیرکل دفتر توسعۀ اثربخشی و اثرگذاری بنیاد ملّی (دبیر کارگروه ویژۀ سرآمدان و نخبگان غیرایرانی)، مدیرکل دفتر شناسایی و توانمندسازی آینده‌سازان بنیاد ملّی (دبیر کارگروه ویژۀ مستعدان برتر غیرایرانی) و همچنین سه صاحب‌نظر برجستۀ علمی / تخصصی در هر گروه تخصصی، تشکیل می‌شود.

باقری‌مقدم با اشاره به اینکه این کارگروه‌ها علاوه بر دریافت درخواست‌ها و ارزیابی اولیة آنها، وظیفه تطبیق مدارک با مقررات و امتیازدهی آن‌ها بر اساس جداول شیوه ‎نامه را برعهده دارند، افزود: بررسی سوابق و مستندات افراد معرفی شده از سوی صاحب‌نظران برجسته یا نهادهای بین‌المللی و اسلامی، انتخاب افراد واجد شرایط براساس امتیازهای کسب‌شده در دو ردۀ «مستعد برتر» و «نخبه» و ارائه نتایج به شورای راهبری از دیگر وظایف کارگروه هاست.

حمایت از مؤسسات علمی میزبان

وی همچنین، تعیین تسهیلات متناسب با هر برگزیده، بررسی و تأیید مدارک و مستندات مرتبط با بهره‌مندی آنان از تسهیلات و همچنین ارائه گزارش‌های دوره‌ای از فرایند ارزیابی و رتبه‌بندی افراد به شورای راهبری را نیز از دیگر وظایف کارگروه‌های تخصصی برشمرد.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: بر اساس این شیوه‌نامه، نخبگان غیرایرانی صاحب کرسی‌های افتخاری با عناوین «کرسی آموزش»، «کرسی پژوهش»، «کرسی فناوری، نوآوری و کارآفرینی» و «کرسی فرهنگ، ادب، هنر و مدیریت» می‌شوند و به تبع آن علاوه بر دریافت لوح تقدیر و هدیه نقدی، می‌توانند از تسهیلات اقامت در یکی از مؤسسه‌های میزبان، فرصت مطالعاتی داخل و جذب در مراکز تحقیقاتی و آموزشی، بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه، بنیاد ملی نخبگان هریک از مؤسسات علمی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی داخل کشور که میزبان برگزیدگان برای همکاری و فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه، هنری و فرهنگی باشند را نیز حمایت می‌کند، گفت: میزبان موظف است زمینۀ لازم برای اثربخشی برگزیده و نیز شبکه سازی با نهاد مبدأ برگزیده را ایجاد کند. همچنین تکریم و الگوسازی از برگزیده نیز بر عهدۀ مؤسسۀ میزبان با همکاری بنیاد ملّی (و بنیادهای نخبگان استانی) است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا