فناوری اطلاعات

حذف هزینه‌های میلیونی استعلام توسط پنجره واحد مدیریت زمین



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور موظف‌اند، امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلام‌های مورد نیاز سایر دستگاه‌های اجرایی را حسب شرح وظایف آنان در چارچوب قوانین خاص و موضوعی، به صورت رایگان فراهم کنند.

انجام رایگان استعلامات در سامانه زمین، هنگامی مورد پیگیری جدی قرار گرفت که گزارش شد، برخی از دستگاه‌های کشور برای استعلامات بین دستگاهی اقدام به اخذ وجه از مردم می‌نمایند که در برخی موارد تا حدود دو تا سه میلیون تومان هزینه را نیز شامل شده است.

این موضوع که در تناقض با بند «ث» ماده ۶۷ قانون برنامه پنج ساله ششم اقتصادی و تبصره ۴ ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی احصا کلیه استعلامات و ایجاد نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین دستگاهی مصوب شورای عالی فضای مجازی قرار داشت، با پیگیری‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران، دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان متولیان راهبری سامانه، به این نتیجه منتج شد که دستگاه‌ها حق ندارند برای انجام استعلامات بین دستگاهی از متقاضی پول دریافت کنند و مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این زمینه می‌توانند به شماره ۱۶۴۹ گزارش دهند و اقدام به ثبت شکایت نمایند. در این راستا با همکاری و هماهنگی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، الزام عدم اخذ هزینه جهت پاسخگویی به استعلامات واصله از پنجره واحد مدیریت زمین به کلیه واحدهای استانی این دو نهاد ابلاغ شد.

گفتنی است در حال حاضر ۱۳ دستگاه مهم که در زمینه استعلامات و صدور مجوزهای حوزه زمین نقش دارند، به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین متصل هستند و ۱۹ عنوان استعلام و مجوز را از طریق این سامانه ارائه می‌نمایند.

ارائه خدمات این دستگاه ها در زمینه انجام استعلامات بین دستگاهی رایگان است و جهت ارائه مجوزها نیز فقط در مواردی که طبق قوانین بالادستی و مصوبات هیئت مقررات زدایی و تسهیل کسب و کار تعرفه یا هزینه ارائه خدمت تعریف شده است، مجازند برای صدور مجوز بر اساس تعرفه‌های مصوب اقدام به دریافت وجه کنند.

از جمله دستگاه‌های اصلی متصل به سامانه زمین می‌توان به سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، سازمان امور اراضی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت توانیر اشاره کرد. همچنین تعاملات لازم برای برقراری ارتباط سایر دستگاه‌های اجرایی نظیر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه و شرکت عمران شهرهای جدید نیز در جریان قرار دارد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا