اخبار سایت

افسردگی در کمین دخترانی که به اینترنت اعتیاد دارند


تجزیه و تحلیل داده‌های یک مطالعه طولی رشد کودک در کانادا نشان داد که دخترانی که در 13 سالگی ساعت‌های بیشتری را در اینترنت سپری می‌کردند، در سن 15 سالگی علائم افسردگی بیشتری داشتند. به همین ترتیب، استفاده دختران از اینترنت در 15 سالگی با افزایش علائم افسردگی در 17 سالگی مرتبط بود. این ارتباط در پسران وجود نداشت. این مطالعه در طب روانشناسی منتشر شد.

 

به گزارش ایتنا و به نقل از PsyPost، اختلال افسردگی عمده (ماژور)، که معمولاً با عنوان افسردگی شناخته می‌شود، یک اختلال سلامت روان است که با احساس مداوم غم، ناامیدی و از دست دادن علاقه به فعالیت‌ها مشخص می‌شود. درمان‌های افسردگی شامل روان‌درمانی، دارودرمانی یا ترکیبی از هر دو است. با این حال، درمان‌های فعلی ممکن است کاملاً مؤثر نباشند، زیرا 30 تا 50 درصد از افراد مبتلا به افسردگی حتی پس از درمان نیز علائم را تجربه می‌کنند.

 

افسردگی در سرتاسر جهان به طور فزاینده‌ای در حال شیوع یافتن است و پیش‌بینی‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که تا سال 2030 یکی از دلایل اصلی بار بیماری خواهد بود. نوجوانی یک دوره بسیار مهم است، زیرا افرادی که در این دوران علائم افسردگی را تجربه می‌کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به اختلال افسردگی ماژور در بزرگسالی دارند.

وضعیت نامناسب سلامت روان در دوران نوجوانی می‌تواند منجر به مشکلات تحصیلی، چالش در روابط و کاهش کیفیت زندگی شود. علاوه بر این، نوجوانان مبتلا به علائم افسردگی ممکن است به خوددرمانی متوسل شوند که منجر به ایجاد عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل یا مصرف غیرقانونی مواد مخدر می‌شود.

 




کارولین فیتزپاتریک، نویسنده ارشد این پژوهش، و همکارانش می‌خواستند رابطه بین استفاده نوجوانان از اینترنت و علائم افسردگی را بهتر درک کنند. آنها فرض کردند که سطوح بالاتر استفاده از اینترنت ممکن است با افزایش علائم افسردگی در طول زمان همراه باشد، اما این رابطه ممکن است بین پسران و دختران متفاوت باشد. این محققان داده‌های حاصل از مطالعه طولی رشد کودک در کبک (QLSCD) را که بین سال‌های 1998 و 2018 انجام شد، تجزیه و تحلیل کردند.

 

علائم افسردگی و عادات استفاده از اینترنت در پسران مقداری ثبات را نشان داد، اگرچه استفاده از اینترنت در سنین پایین‌تر پیشبینی‌کننده افسردگی در سنین بالاتر نبود.

اما در دختران، نتایج نشان داد که بین استفاده از اینترنت در سنین پایین‌تر و علائم افسردگی در سنین بالاتر ارتباط وجود دارد. دختران هر چه ساعات بیشتری را در سنین پایین‌تر از اینترنت استفاده کنند، بیشتر محتمل است که علائم افسردگی را در سنین بالاتر گزارش می‌کنند.

 

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا