فناوری های نوین

بررسی برنامه‌های رویداد ملی صنایع خلاق و جایزه ملی نوآوری اجتماعی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، چهارمین جلسه جمعی شورای دبیران کارگروه‌های تخصصی ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم به منظور هم‌اندیشی و هم‌افزایی درخصوص اقدامات کارگروه‌ها، ارائه سناریوی اجرایی طرح‌های پیشران حوزه تخصصی کارگروه‌ها، اعلام برنامه‌های پیش روی ستاد و ارائه اقدامات و برنامه‌ها و هم‌افزایی در خصوص رویداد ملی صنایع خلاق (سینوتکس) برگزار شد.

در این جمع که با حضور مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری، بهروز آهنگربیک، مسئول کارگروه‌های ستاد، دبیران کارگروه ها و جمعی از مدیران و کنشگران زیست بوم اقتصاد خلاق برگزار شد، محورها و اقدامات انجام شده در خصوص دو رویداد ملی اقتصاد خلاق شامل رویداد ملی صنایع خلاق و رویداد ملی نوآوری اجتماعی ذیل سند ملی شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح و مورد بررسی قرار گرفت.

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم در این جلسه ساختار کارگروه‌های ستاد را در چهار نوع تشریح و خاطرنشان کرد: دسته‌ای از کارگروه‌ها ناظر به تقسیم بندی عرصه های صنایع خلاق مورد اشاره در سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم است. کارگروه‌هایی هم با حوزه عام‌تر به عنوان نخ تسبیح سایر حوزه های صنایع خلاق هستند مانند کارگروه سبک زندگی اسلامی و حوزه بازارپردازی. دسته دیگر کارگروه‌های دارای سطح اشرافیت به عرصه صنایع خلاق هستند مثل کارگروه حکمرانی در عرصه صنایع خلاق و سرانجام کارگروه‌های مبتنی بر برنامه های توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم مثل کارگروه برنامه قرآنی.

رویداد ملی صنایع خلاق (سینوتکس)

در این نشست، یاسر قرائی، دبیر کارگروه آموزش و توانمندسازی، اقدامات و پیگیری‌های خود را درخصوص رویداد ملی صنایع خلاق ارائه کرد.

به گفته وی، با توجه به برگزاری دوازده دوره از نمایشگاه بین المللی اینوتکس به عنوان رویداد نوآوری و فناوری کشور که به عنوان محلی برای گردهمایی فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور زیر یک سقف، به طور سالانه میزبان استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش ‌بنیان و علاقه‌ مندان به حوزه نوآوری می‌باشد، سعی شده است که در هر دوره بخش های مختلفی به آن اضافه شده و در سال ۱۴۰۲ حوزه صنایع خلاق نیز در کنار این رویداد ملی به آن نزدیک و اضافه شد.

رویداد ملی صنایع خلاق با توجه به نقش و گستردگی عرصه‎ها و ظرفیت های فناوریهای نرم و صنایع خلاق در عرصه اقتصادی، اشتغالزایی، سهم از تولید ناخالص ملی و …. به عنوان یکی از نیازهای احصاء شده زیست بوم و بازیگران اقتصاد خلاق، نیازمند برنامه ای جامع تر، با شمولیت بیشتر، تخصصی تر و مستقل تر از سایر حوزه های فناوری و نوآوری را طلب می کند.

در ادامه مطرح شد پس از بررسی های انجام شده، مقرر شده که این رویداد ملی صنایع خلاق در حال حاضر، در کنار رویداد نوآورانه کشور یعنی اینوتکس برگزار شود که سه عرصه مخاطبی را مدنظر قرار خواهد داد؛ بخش اول بخش زیست بومی است که قرار شده در کنار اینوتکس و همزمان با آن انجام می‎شود؛ عرصه دیگر نزدیک شدن به جامعه و بحث مصرف کننده و بهره بردار است. و عرصه بعدی در حوزه ارتباط زیست بوم اقتصاد صنایع خلاق با صنعت است.

نگاه رویداد ملی صنایع خلاق، یک نگاه مبتنی بر زیست بومی است، اینکه چطور این زیست بوم بزرگ تر شود و هم افزایی و هم‌گرایی نیز در آن ایجاد شود.

بخش های اصلی رویداد

در این جمع در حوزه مدل اجرایی رویداد، به بخش های مختلف آن نیز اشاره شد. چهار بخش اصلی در این رویداد تعریف شده است که در بخش نمایشگاهی هدف این است که یک فضای ۷۰۰ متری از فضای اینوتکس در اختیار بخش های مختلف قرار گیرد. در این فضا افرادی که قادر به ارائه محصولات هستند می‌توانند در قالب کارگروه حضور داشته باشند و بین پنج تا ۱۰ محصول حوزه صنایع خلاق را معرفی کنند. همچنین ارزیابی اولیه این محصولات در کارگروه های تخصصی ستاد توسعه فناوری‎ های فرهنگی و نرم اتفاق خواهد افتاد. در این ارزیابی معیار و شاخص های محصولات، نیاز هایی را که محصول رفع خواهد کرد، اتصال پذیری به سایر حوزه ها و … بررسی خواهد شد.

بخش دیگر بخش توسعه بازار شامل حوزه B۲B و B۲G است که شرکت کننده ها باهم تعامل خواهند کرد و مسائل و مشکلات دو طرف بررسی می شود؛ در این بخش هدف این است که در قالب یک گفتمان به رفع دغدغه های زیست بوم کمک شود و همچنین مد نظر است که حوزه توسعه بازار به بخش بین الملل اضافه شود .

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا