فناوری های نوین

دستیابی دانش بنیان ها به یک تکنولوژی تحریمی در کشور



سید محمد حسین ملیحی مدیر پروژه DAS مخفف (Distributed Acoustic Sensor ) و یا همان سنسور آکوستیک توزیعی فیبر نوری در یک شرکت دانش بنیان در حوزه برق و الکترونیک و مخابرات درباره این پروژه به خبرنگار مهر توضیح داد و گفت: این نوع از سنسورها نسل جدیدی از حسگرهای فیبر نوری هستند که برای حفاظت از محیط و تجهیزات حساس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عضو هیأت مدیره این شرکت دانش بنیان ضمن اشاره به اینکه این شرکت موفق به بومی سازی یکی از جدیدترین و پیچیده‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا یعنی سنسور توزیعی فیبر نوری شده است، گفت: این تکنولوژی در حال حاضر در کشور ما تحریم است.

ملیحی افزود: در این روش ما فیبر نوری را به سنسور تبدیل و نتایج را با استفاده از هوش مصنوعی آنالیز می‌کنیم؛ در واقع با استفاده از این روش هرگونه حرکت و تغییرات محیطی در فواصل چند کیلومتری باعث تغییر در سیگنال‌های برگشتی لیزر ارسالی می‌شود که از طریق کابل فیبر نوری به سرور متصل و بعد از پردازش و آنالیز سیگنال‌ها، علت و نوع آن شناسایی می‌شود.

این فعال فناور با اشاره به کاربرد این تکنولوژی در خطوط ریلی و راه آهن، پایش خطوط لوله نفت و گاز و خطوط انتقال برق، حفاظت امنیتی پیرامونی، فرودگاه و لرزه شناسی گفت: به طور مثال کاربرد این سیستم در خطوط ریلی قطار به این صورت است که سرعت و جهت قطار، خرابی چرخ قطار، مشکلات در ریل و یا حادثه‌های احتمالی مثل عبور ماشین از روی ریل و رانش زمین را اعلام می‌کند و هشدار می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: حسن استفاده از این سیستم این است که اولاً کاربردهای گسترده‌ای دارد و بدون نیاز به برق و سیستم انتقال دیتا به صورت مجزا، این امکان را دارد که تا ۱۰۰ کیلومتر را پایش کند. این روش همچنین در مرزها نیز کاربرد دارد به طوری که وقتی فردی از مرز عبور می‌کند، قابلیت این را دارد که فرد را شناسایی و موقعیت دقیق آن را در نقشه هوایی اعلام کند. این سیستم همچنین می‌تواند به پهپاد و دوربین‌ها نیز متصل شده و پهپاد یا دوربین را بصورت اتوماتیک بطرف محل مدنظر هدایت کند.

ملیحی خاطرنشان کرد: این سیستم یک تکنولوژی بسیار گران قیمتی است که ما توانستیم آن را ارزان‌تر طراحی و بومی سازی کنیم و در اختیار سازمان‌های بهره بردار قرار دهیم.

عضو هیأت مدیره این شرکت دانش بنیان همچنین از رایزنی با مراکز مختلف دولتی و خصوصی برای انعقاد قرارداد خرید این تکنولوژی خبر داد و گفت: این تکنولوژی از سوی این نهادها تأیید شده و منتظر عقد قرارداد هستیم.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا