اخبار سایت

نماینده مجلس: پایش‌های دوره‌ای سلامت سربازان افزایش یابد



غلامرضا شریعتی اندراتی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر لزوم پایش مستمر روانی نیروهای وظیفه در مراکز نظامی گفت: بر اساس آنچه اطلاع دارم معمولاً پیش از ورود به دوره سربازی، معاینات عمومی بالینی و همچنین روانی برای نیروهای وظیفه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه «وضعیت سلامت کارکنان وظیفه بعد از پایان دوران سربازی، مجدداً مورد پایش قرار می‌گیرد»، اظهار کرد: معمولاً درباره سربازان وظیفه نیروهای مسلح در بدو ورود به رده به کار گیرنده پایش روانی انجام می‌شود و در واقع این رده به کار گیرنده مکلف به انجام پایش سلامت کارکنان وظیفه است؛ چنانچه در این پایش سطح سلامت روانی فردی تائید نشود، او در مشاغلی به کار گرفته می‌شود که دور از سلاح است و در واقع برای او از اصطلاح «معافیت از رزم» استفاده می‌کنند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: انجام پایش‌های دوره‌ای اعم از جسمی و روانی در نیروهای مسلح مرسوم است و تا جایی که اطلاع دارم همچنان این پایش‌ها انجام می‌شود چراکه کار این نیروها خاص است؛ با این حال باتوجه به ویژگی‌های نظامی گری نیاز است پایش‌ها دوره‌ای سلامت اعم از جسمی و روانی بیشتر شود و نتایج این پایش‌ها از طرف رده‌های مختلف فرماندهان نیز مورد توجه قرار گیرد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

سلامت روان در کنار سلامت جسمی بسیار مهم است

به گزارش ایسنا، بر اساس آنچه در نتایج یک پژوهش درباره وضعیت سلامت روان سربازان ایرانی که در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است، اختلالات روانی در قشر جوان و به خصوص سربازان وظیفه با افزایش روزافزون مواجه است. پژوهشگران، وضعیت سلامت روانی سربازان ایرانی را  به دو دسته عوامل کلی برون سازمانی (محیط خانوادگی، عوامل اقتصادی، فرهنگی و روانی) و درون‌سازمانی (امکانات موجود، برخورد فرماندهان، نوع وظیفه محول‌شده و نحوه آموزش) وابسته دانستند و تاکید کردند که «واحدهای مشاوره در یگان‌های نظامی می‌توانند از دیگر آسیب‌های اجتماعی احتمالی پیشگیری کنند و سلامت روانی افراد را ارتقا دهند. در این زمینه سنجش ویژگی‌های شخصیتی سربازان در بدو ورود به مراکز نظامی و برگزاری کارگاه‌های مقابله‌ای می‌تواند حتی‌الامکان از بروز آسیب‌های احتمالی پیشگیری کند.

این پژوهش همچنین انجام اقداماتی نظیر «تشخیص به موقع اختلالات روان سربازان و درمان سریع»، «به‌کارگیری مناسب و موثر نیروها در پست‌های خدمتی» و «پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از اختلالات روان سربازان مانند خودکشی، دیگرکشی، ایجاد بی‌نظمی و ناامنی» را به جوامع نظامی توصیه کرده است.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع خبر

دکمه بازگشت به بالا