اخبار سایت

هوش مصنوعی در تشخیص سرطان پستان به خوبی رادیولوژیست‌ها عمل می‌کند



دانشمندان بر اساس جامع‌ترین کارآزمایی انجام‌گرفته در جهان در نوع خود می‌گویند استفاده از هوش مصنوعی در غربالگری سرطان پستان بی‌خطر است و می‌تواند حجم کار رادیولوژیست‌ها را تقریباً به نصف کاهش دهد.

به گزارش ایتنا و به نقل از یورونیوز، طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در جهان است و سالانه بیش از ۲.۳ میلیون زن به این بیماری مبتلا می‌شوند. غربالگری می‌تواند با تشخیص به موقع سرطان پستان در مراحل اولیه و قابل درمان‌تر، پیش‌آگهی را بهبود بخشد و مرگ و میر را کاهش دهد.

محققان در دانشگاه لوند سوئد در تحقیق خود ۸۰ هزار زن با میانگین سنی ۵۴ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. آنان قصد داشتند بررسی کنند آیا هوش مصنوعی می‌تواند سرطان پستان را به‌طور دقیق در ماموگرافی تشخیص دهد یا خیر؟

در این مطالعه نیمی از تصاویر اسکن ماموگرافی زنان برای بررسی در اختیار دو رادیولوژیست قرار گرفت و نیمی دیگر به یک دستگاه مجهز به ابزار هوش مصنوعی داده شد.

نتایج نشان داد هوش مصنوعی توانسته سرطان را در ۲۴۴ زن تشخیص دهد، در حالی که دو رادیولوژیست توانسته بودند ۲۰۳ مورد سرطان را شناسایی کنند. در موارد خطای مثبت کاذب، یعنی جایی که اسکن به اشتباه سرطان تشخیص داده باشد، هم هوش مصنوعی و هم رادیولوژیست‌ها آمار برابر ۱.۵ درصد را ثبت کردند.

 

هوش مصنوعی در تشخیص سرطان پستان «به خوبی رادیولوژیست‌ها» عمل می‌کند




دستگاه مجهز به هوش مصنوعی با خواندن بیش از ۳۶ هزار اسکن ماموگرافی منجر به کاهش ۴۴ درصدی حجم کار رادیولوژیست‌هایی شده بود که وظیفه تفسیر داده‌ها را بر عهده داشته‌اند.

دکتر کریستینا لانگ، محقق در دانشگاه لوند سوئد که هدایت این پژوهش را بر عهده داشت، با «امیدوارکننده» خواندن نتایج به دست آمده می‌گوید: «هرچند آنها می‌توانند برای تشویق محققان در انجام کارآزمایی‌های بیشتر مورد استفاده قرار گیرند، با این حال این یافته‌ها به خودی خود نشانگر این نیستند که هوش مصنوعی آماده به کارگیری در غربالگری ماموگرافی است.»

وی افزود: «ما البته هنوز باید پیامدها را بر بیماران بررسی کنیم، با این حال بزرگ‌ترین پتانسیل هوش مصنوعی در حال حاضر این است که می‌تواند به رادیولوژیست‌ها اجازه دهد تا تحت فشار خواندن بیش از حد قرار نگیرند. سیستم غربالگری ما با پشتیبانی هوش مصنوعی به طور بالقوه می‌تواند نیاز به دوبارخوانی اکثر ماموگرافی‌ها را از بین ببرد و با کم کردن فشار حاصل از حجم کار، رادیولوژیست‌ها را قادر سازد تا روی تشخیص‌های پیشرفته‌تر تمرکز کنند.»

دانشمندان می‌گویند برای اینکه بتوان از هوش مصنوعی در تشخیص سرطان پستان به صورت عملی استفاده کرد هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

نتایج یافته‌های جدید در نشریه علمی «Lancet Oncology» منتشر شده است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا