فناوری های نوین

«نانو سیلیکا» جایگزین دوده در تایرها شد/ کاهش آلودگی زیست‌محیطی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد نانو، حمیده کلاهدوزان با بیان اینکه این شرکت نانوسیلیکا را در چهار گرید مختلف تولید و به بازار عرضه می‌کند، گفت: یکی از این گریدها مربوط به صنعت تولید لاستیک خودرو است که در حال حاضر در تایر دو شرکت تولیدکننده تایر از نانو سیلیکای ما استفاده می‌کنند.

وی افزود: به صورت سنتی دوده در تولید لاستیک به کار می‌رود، اما در هنگام بازیافت لاستیک‌های مستعمل، دوده موجب آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود؛ از این رو نانوسیلیکا جایگزین دوده شده است که علاوه بر مزیت‌های زیست‌محیطی به چسبندگی بهتر اجزا لاستیک و همچنین برهمکنش بهتر لاستیک با جاده کمک می‌کند.

کلاهدوزان، مساحت سطحی بالا در حد ۲۰۰ متر مربع در هر گرم را از دیگر مزیت‌های این ساختار دانست و یادآور شد: در مجموع صد تن نانوسیلیکا به صنعت لاستیک‌سازی عرضه کرده‌ایم.

این دانش‌آموخته رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان، درباره کاربرد این نانوسیلیکا در صنعت رنگ، گفت: رنگ نیازمند غلظت‌دهنده است، در صورت وجود غلظت‌دهنده، کیفیت رنگ افزایش یافته و به سادگی قابل استفاده می‌شود. نانوسیلیکا نقش مهمی به عنوان غلظت‌دهنده در رنگ دارد. شرکت‌های متعددی در کشور از نانوسیلیکای تولیدشده در شرکت ما بهره می‌برند.

کلاهدوزان با اشاره به کاربرد نانوسیلیکا در کشاورزی، توضیح داد: در کشاورزی برای تولید کودهای شیمیایی و سموم از نانوسیلیکا استفاده می‌شود. معمولاً سموم به صورت مایع بوده که از نانوسیلیکا به عنوان حامل این سموم استفاده می‌شود. با نانوسیلیکا می‌توان سموم را با اثربخشی بالاتر به بازار عرضه کرد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا