فناوری های نوین

سگ رباتیکی که خود به خود می دود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، اخیرا سگ های رباتیک متعددی ساخته شده اند که البته همه آنها نیازمند موتورهای کنترلی هستند تا به راه رفتن ادامه دهند. اکنون یک سگ رباتیک آزمایشی ساخته شده که هنگامیکه به حرکت در می آید، خود به خود این روند را ادامه می دهد.

ربات مذکور توسط یک دانشجوی کانادایی رشته رباتیک در انستیتو تحقیقات EPFL سوییس براساس داده های دریافتی از حرکات سگ های واقعی هنگام دویدن ساخته شده است.

با استفاده از تکنیکی به نام تحلیل اجزای اصلی، داده های موجود در چند بردار دسته بندی شدند که محورهای اصلی حرکات سگ را نشان می داد و در مرحله بعد به طراحی ربات کمک کرد.

ربات حاصل دارای میله های فلزی به جای استخوان ، مفصل هایی از پلیمر چاپ سه بعدی و یک کابل فولادی نازک به جای تاندون ها است.

هنگامیکه محققان سعی کردند ربات را روی یک تردمیل آزمایش کنند، متوجه شدند هنگامیکه ابزار دویدن را شروع می کند، فقط حرکات ترد میل برای حفظ فعال نگه داشتن آن کافی است. هرچند ربات مجهز به موتورهایی بود که در هریک از پاهای آن به کار رفته بودند، اما آنها فعال نماندند.

محققان در مرحله بعد آزمایش یک وزنه پاندول مانند به پشت ربات اضافه کردند که به ربات کمک می کرد هنگامیکه دویدن را آغاز می کند همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

همانطور که گفته شد این ربات یک ماشین با حرکت دائمی نیست و همچنان از موتورهایش برای حرکت هایی مانند جهیدن یا گذر کردن از روی موانع استفاده می کند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا