اخبار سایت

چرت بعد از خاموش کردن زنگ ساعت قدرت یادگیری صبحگاهی را افزایش می‌دهد



برخی از افراد صبح‌ها پس از شنیدن زنگ ساعت، با انتخاب گزینه «اسنوز» یا همان «تعویق» دوباره در بالش فرو می‌روند تا قدری بیشتر بخوابند یا چرت کوتاهی بزنند. این افراد تنها نیستند و زنگ‌های اضافی ساعت در صبح، عملکرد شناختی مغز را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، در پژوهشی روی بیش از ۱۷۰۰ بزرگسال در سراسر جهان که در مجله تحقیقات خواب منتشر شد، ۶۹ درصد پاسخ دادند که «گاهی اوقات» دکمه تعویق را فشار می‌دهند یا چندین زمان مختلف را برای زنگ ساعت تنظیم می‌کنند.

سپس، نویسندگان این پژوهش در آزمایشی بر روی ۳۱ فرد که معمولا دگمه تعویق را فعال می‌کنند و به «چرت‌بازها» معروف‌اند، دریافتند چرت‌زدن اول صبح باعث بهبود عملکرد برخی از این افراد در آزمایش‌های شناختی می‌شود.

با این حال، به نظر نمی‌رسد که این کار روی خلق‌و‌خو، میزان خواب‌آلودگی افراد در صبح یا افزایش طبیعی هورمون استرس (کورتیزول) در آن‌ها – که اولین ساعت بیدار شدن ترشح می‌شود و به آماده‌سازی بدن طی روز کمک می‌کند – تاثیری داشته باشد.

تینا ساندلین، نویسنده ارشد این پژوهش و روانشناس دانشگاه استکهلم در سوئد، به لایو‌ساینس گفت: «چرت زدن به مدت ۳۰ دقیقه در صبح هیچ تاثیر منفی عمده‌ای بر خواب آن شب یا احساس خستگی هنگام بیدار شدن ندارد.»

این کار به افرادی که صبح‌ها خواب‌آلودند و در واقع عصرها و شب‌ها فعال‌ترند، کمک می‌کند تا از خواب بیدار شوند و هشیارتر باشند. به این معنی که آن‌ها بعد از به تعویق ‌انداختن زمان بیداری – حتی اگر حس خواب‌آلودگی بیشتر یا کمتر داشته باشند – در آزمایش‌های شناختی بهتر عمل می‌کنند.

داشتن خواب خوب شبانه برای سلامت و تندرستی عمومی مهم است، اما بسیاری از مردم به‌طور منظم خواب کافی ندارند.

حدود یک‌سوم از بزرگسالان ایالات متحده کمتر از هفت ساعت یا بیشتر در شبانه‌روز می‌خوابند. برخی از افراد هم برای کاهش حس ناخوشایند بیدار‌شدن ناگهانی در صبح، دگمه اسنوز یا تعویق بیداری ساعت را فعال می‌کنند تا چند دقیقه چرت بزنند.

در این پژوهش جدید از هزار و ۷۳۲ نفر خواستند تا عادات بیدار شدن در صبح‌ها را شرح دهند.

به‌طور متوسط افرادی که گاهی بیدار شدن را به تعویق می‌انداختند، پس از به صدا درآمدن اولین زنگ ساعت، حدود ۲۲ دقیقه بیشتر می‌خوابیدند.

بر اساس این پژوهش، این افراد شش سال جوان‌تر بودند و تقریبا چهار برابر افرادی که هرگز صبح‌ها چرت نمی‌زدند، در دسته کسانی قرار می‌‌گرفتند که در شب فعال‌ترند یا به اصطلاح «جغد شب» قلمداد می‌شوند.

همچنین به احتمال قوی‌تر این افراد در طول شب مدت کوتاه‌تری می‌خوابند و صبح‌ها حالت خواب‌آلودگی دارند.

طبق این تحقیق، هنگام چرت‌زدن اول صبح، احتمال اینکه شرکت‌کنندگان از عمیق‌ترین مرحله خواب – به نام خواب موج آهسته – بیدار شوند، کمتر از زمانی بود که باید فورا بیدار می‌شدند.

بیدار شدن در طول موج آهسته به اینرسی خواب منجر می‌شود، به این معنی که هنگام انتقال بدن از خواب به بیداری احساس گیجی دریافت می‌شود.

البته این تحقیق با توجه به کوچک بودن آزمایش، محدود بود و همچنین بخش نظرسنجی تنها به افرادی وابسته بود که عادات خواب و بیداری خود را گزارش می‌کردند.

با این همه، گروه تحقیقاتی امیدوار است که بتواند از این یافته‌ها درهایی برای پژوهش‌های بیشتر درخصوص عادات خواب و بیداری افراد بگشاید.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا