اخبار سایت

دلایل خم شدن کمر انسان بر اثر کهولت و راه چاره برای جلوگیری از آن


همه ما در زندگی افراد مسنی را دیده‌ایم که کاملا قابل پیش‌بینی است که در دوران کهولت سن، پشتی خمیده‌تر و قدی کوتاه‌تر نسبت به دوران جوانی دارند و اغلب تصور می‌کنند گوژپشتی رابطه‌ای مستقیم با کهولت سن دارد.

متخصصان معتقدند که از سن ۳۰ سالگی، برخی افراد مستعد گوژپشتی و کوتاه شدن قد هستند و این مسئله ریشه در نوع تغذیه، مدل راه رفتن و نشستن و ورزش نکردن افراد دارد.

دلایل این خمیدگی تدریجی متفاوت است که شاید واضح‌ترین آن‌ها افزایش انحنای ستون فقرات باشد. خمیدگی مرتبط با افزایش سن به عنوان «گوژپشتی» شناخته می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که فیبرهای عضلانی ما در طول سالیان تحلیل می‌روند.

در نتیجه این اتفاق، عضلات اطراف ستون فقرات ضعیف‌تر می‌شوند و ما شروع به شکست در نبرد علیه جاذبه می‌کنیم به نحوی که سرانجام توانایی راست ایستادن را از دست می‌دهیم.
 

پزشکان راه چاره جلوگیری از این اتفاق را در سبک زندگی فعال و ورزش منظم عنوان کرده‌اند. اگر در طول زندگی برخی مسائل از این دست را رعایت کنیم احتمال دچار شدن به گوژپشتی و آب رفتن قد و ستون فقرات را تا حد زیادی کاهش می‌دهیم.

یکی از مهمترین عوامل این کوچک شدن، کاهش تراکم استخوان است. این پدیده در نتیجه افزایش سن و با کاهش تولید هورمون‌های استروژن و تستوسترون در بدن ایجاد می‌شود.

کمبود ویتامین «دی» و کاهش جذب کلسیم کلیوی در سنین بالاتر می‌تواند این روند را تشدید کند و گاهی منجر به بیماری استخوانی به نام «پوکی استخوان» شود که احتمال شکستگی استخوان را نیز بالا می‌برد.

مسئله مهم این است که یک رژیم غذایی غنی از ویتامین دی و کلسیم می‌تواند به جوان ماندن استخوان‌ها و به حداقل رسیدن خطر شکستگی فشاری کمک کند، در حالی که ورزش منظم همچنین استخوان‌ها را قوی نگه می‌دارد و احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا