دانش و علم

آمار پژوهشگران پر استناد علوم پزشکی اعلام شد


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبدا، دکتر یونس پناهی با بیان این که در آخرین بررسی فهرست پژوهشگران ایرانی پر استناد جهان در ۲۲ حوزه موضوعی علوم، تعداد ۹۳۸ نویسنده ایرانی شناسایی شده اند، گفت: تعداد ۴۵۳ نفر از این لیست پژوهشگران وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی کشور و موسسات وابسته هستند.

وی افزود: در سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد شناسایی و معرفی می شوند که در حال حاضر تعداد ۲۷۸ عضو هیئت علمی نشان دار شده اند و به زودی این آمار به روزرسانی خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: بر همین اساس، تعداد پژوهشگران علمی پراستناد با وابستگی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و موسسات وابسته در سال ۲۰۲۱ برابر با ۲۲۲ نفر و در سال ۲۰۲۲ تعداد ۲۸۷ نفر بوده اند که رشد قابل توجهی در این مدت داشته است.

آمار پژوهشگران پر استناد علوم پزشکی اعلام شد

پناهی با اشاره به این که یکی از مهمترین پایگاه های استنادی در سطح جهان پایگاه وب آو ساینس است، گفت: پایگاه Analytics Clarivate دسترسی به پایگاه های متعددی از جمله وب آو ساینس را فراهم می کند که داده های پژوهشی از قبیل مراجع، استنادهای نشریات معتبر، مجموعه مقالات کنفرانس ها و سایر اسناد را در بر دارد.

وی اضافه کرد: پایگاه Essential Science Indicator نیز متعلق به شرکت کالریویت آنالیتیکس است که فهرست پژوهشگران پراستناد را در بازه زمانی ۱۰ ساله اعلام می کند.

معاون تحقیقات و فناوری بیان داشت: پژوهشگران در هر رشته بر حسب تعداد استنادهایی که در پایگاه وب آو ساینس دریافت کرده اند مرتب سازی و سپس پژوهشگران یک درصد برتر بر اساس حدود آستانه استنادی ESI به عنوان پژوهشگران علمی پراستناد در نظر گرفته می شوند.

دکتر پناهی افزود: بنابراین معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی آنها است. بر همین اساس پژوهشگرانی که توانسته اند بر اساس فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی خود در ده سال اخیر به بالاترین سطح اعتبار بین المللی از نظر استنادات دست یابند در دسته پژوهشگران پر استناد یک درصد جهان قرار می گیرند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا