فناوری های نوین

تعداد استانداردهای ملی فناوری نانو به ۱۶۳ استاندارد رسید



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد نانو، صد و سی و چهارمین اجلاسیه کمیته ملی نانو در سازمان استاندارد، با حضور نمایندگانی از گروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو، دانشگاه ها، سازمان استاندارد و شرکت‌ها و آزمایشگاه‌ها برگزار شد. در این اجلاسیه نیز یک استاندارد ملی جدید با عنوان «فناوری نانو- نانوساخت- مشخصه‌های کلیدی کنترلی-قسمت ۶-۱۸: مواد پایه گرافنی-گروه‌های عاملی:TGA-FTIR» بررسی و تصویب شد. با تصویب این استاندارد تعداد استانداردهای ملی فناوری نانو به ۱۶۳ استاندارد رسید.

گرافن به دلیل خواص ویژه مانند استحکام مکانیکی، کشسانی، رسانایی الکتریکی و گرمایی بالا، شفافیت نوری، به یکی از مورد توجه ترین مواد پیشرفته در تحقیقات کاربردی و صنایع شده است. یکی از موانع برای تجاری سازی محصولات حاوی گرافن نبود روش‌های استاندارد اندازه گیری و تعیین ویژگی‌های گرافن و محصولات حاوی گرافن است. یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌های تهیه گرافن، فرایند اکسایش و کاهش است. مقرون به‌صرفه‌ترین فرایند برای تهیه گرافن، لایه‌برداری از لایه‌های گرافیت طبیعی پس از اکسایش برای به‌دست آوردن لایه‌های اکسیدشده مجزا و سپس اکسیژن‌زدایی (کاهش) این لایه‌های مجزا است. طی فرایند اکسایش، گروه‌های عاملی مختلف وارد ساختار گرافن می‌شوند و پیوند π ساختار گرافن را می‌شکنند. نوع و محتوای گروه‌های عاملی بر خواص فیزیکوشیمیایی گرافن تأثیر می‌گذارد.

بنابراین شناسایی و تعیین کمیت گروه‌های عاملی بر پودر گرافن، یک مشخصه کلیدی کنترلی برای تولید و کاربرد آن است. هدف از تدوین این استاندارد تعیین روشی برای تعیین مشخصه‌ مواد عامل‌دار بر پایه گرافن و گرافن اکسید با آنالیز گرماوزن‌سنجی (TGA) جفت‌شده با طیف‌سنجی فروسرخ تبدیل فوریه (FTIR) است که به عنوان TGA-FTIR نامیده می‌شود. این روش برای پودر گرافن عامل‌دارشده و گرافن اکسید که می‌توانند با دمای بالا در طول TGA، پیرولیز شوند، قابل استفاده است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا