فناوری اطلاعات

نشانه های جدید وجود آب در مریخ



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، یافته های جدید نشان دهنده مناطقی جدید و احتمالا حاصلخیز در قسمت هایی از مریخ است که احتمالا برای وجود حیات مساعد است.

این خبر در حالی منتشر می شود که چند روز قبل رهبران این عملیات اعلام کردند کاوشگر ژورونگ پس از خواب زمستانی در حدود یک سال قبل، هنوز بیدار نشده است. پنل های خورشیدی آن احتمالا با غبار پوشیده شده اند و در نتیجه کاوشگر نمی تواند دوباره فعال شود.

قبل از آنکه ژورونگ خاموش شود، توده های شنی غنی از نمک با شکاف ها و پوسته هایی را مشاهده کرده بود. به اعتقاد محققان این شن ها احتمالا با یخ یا برفی که در چند صدسال اخیر ذوب شده ترکیب شده اند.

تاریخ تخمینی هنگام ایجاد ترک ها و دیگر ویژگی های توده های شن در منطقه Utopia Planitia مریخ احتمالا حدود ۱.۴ میلیون تا ۴۰۰هزار سال قبل است.

شرایط آب وهوایی طی آن دوره مشابه وضعیت فعلی مریخ است که رودخانه ها و دریاچه ها خشک شده اند و مانند میلیاردها سال قبل جریان ندارند.

مطالعه ساختار و ترکیبات شیمیایی توده های شنی چشم اندازی از امکان وجود آب در این دوره فراهم می کند.

شیائوگوانگ کین یکی از محققان انستیتو زمین شناسی و ژئوفیزیک در بیانیه ای ایمیلی می نویسد: ما تصور می کنیم احتمالا آب مقداری اندک و در حد یک لایه آب سطحی باشد.

البته کاوشگر به طور مستقیم هیچ گونه آبی به شکل یخ مشاهده نکرده است. بلکه کین مدعی است شبیه سازی های رایانه ای و مشاهدات فضاپیماهای دیگر در مریخ نشان می دهند حتی امروزه در برخی مواقع سال شرایط برای ظاهر شدن آب مساعد است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا