AMD Ryzen 5 1600 یا Intel Core i7-7800X: کدام برای بازی بهتر است؟

با ارائه‌ی محصولات جدید دو شرکت اینتل و ای‌ام‌دی، رقابت در زمینه‌های مختلف داغ شده است. یکی از این زمینه‌ها بازی‌های کامپیوتری هستند که برای بسیاری از کاربران کامپیوتری اولویت زیادی دارند. در این مطلب ۳۰ بازی با استفاده از کارت‌گرافیکی GTX 1080 Ti در رزولوشن ۱۰۸۰p مورد تست قرار گرفته است.

ryzen 1600 vs i7 7800x

برای پردازنده‌های R5 1600 و i7 7800X از رم‌های DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز استفاده شده است؛ با این حال روی سیستم اینتلی از ۳۲ گیگابایت رم و روی سیستم ای‌ام‌دی از ۱۶ گیگابایت رم استفاده شده است. در نظر داشته باشید که این تفاوت نباید تاثیری روی کارایی داشته باشد. البته دلیل قانع کننده‌ای برای این کار داریم: فعلا کیت ۳۲ گیگابایتی با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز و سازگار با سری رایزن نداریم.

همانطور که می‌دانید، قیمت پردازنده‌ی ۷۸۰۰X برابر با ۴۱۵ دلار است (زمان ارائه، قیمت آن برابر با ۳۹۰ دلار بود). در حالی که ۱۶۰۰ تقریبا با نصف هزینه‌ی ۷۸۰۰X و با قیمت ۲۱۵ دلار قابل تهیه است. البته پلتفرم‌ ای‌ام‌دی در مقایسه با اینتل، باز هم قیمت کمتری دارد. مشخصات سیستم‌های مورد تست در جدول زیر نشان داده شده است.

مشخصات سیستم رایزن مشخصات سیستم اسکای‌لیک-ایکس مشخصات سیستم کبی‌لیک
پردازنده

(AMD Ryzen 5 1600 (3.2 – 3.6 GHz

(Intel Core i7-7800X (3.5 – 4.0 GHz

(Intel Core i7-7700K (4.2 – 4.5 GHz

مادربورد

Asrock X370 Taichi

Asrock X299 Taichi

Asrock Z270 Taichi

رم

۱۶GB DDR4-3200 RAM

۳۲GB DDR4-3200 RAM

۳۲GB DDR4-3200 RAM

ابزار ذخیره‌سازی

Samsung SSD 850 EVO 2TB

Samsung SSD 850 EVO 2TB

Samsung SSD 850 EVO 2TB

کارت‌گرافیکی

Nvidia GeForce GTX 1080 Ti

Nvidia GeForce GTX 1080 Ti Nvidia GeForce GTX 1080 Ti
سیستم عامل

Windows 10 Pro 64-bit

Windows 10 Pro 64-bit Windows 10 Pro 64-bit

نتایج تست بازی‌ها

در زیر نتایج عملکرد این پردازنده‌ها را در بازی‌های مختلف می‌بینید:

World of tanksبازی World of tanks، عنوان مهمی برای بازی نیست ولی برای اینکه طیف گسترده‌ای از بازی‌ها را پوشش دهیم، این بازی را نیز مورد بررسی قرار دادیم. توجه داشته باشید که این بازی به فریم‌ریت ۱۲۰ محدود است. ۱۶۰۰ به میانگین ۱۱۸ فریم در ثانیه دست پیدا کرده است که چند فریم از رقیب خود بیشتر است.

GTA5بازی Grand Theft Auto V از جمله عناوینی است که همیشه با پردازنده‌های رایزن سر ناسازگاری داشته است. این بازی یک عنوان قدیمی از سال ۲۰۱۵ است، ولی به اندازه‌ای قوی است تا بتواند از تمامی منابع سیستم استفاده کند. R5 1600 اورکلاک شده ۶ درصد ضعیف‌تر از ۷۸۰۰X (با در نظر گرفتن این‌که کلاک آن ۱۵٪ کمتر از ۷۸۰۰X است، نتیجه خوبی به حساب می‌آید) است. 

PlayerUnknown

همانطور که مشاهده ‌می‌کنید R5 1600 نتایج خوبی از خود به جای گذاشته است. لازم به ذکر است که این بازی روی ۱۴۴ فریم قفل شده است. در این بازی، ۱۶۰۰ نتایج بهتری نسبت به ۷۸۰۰X کسب کرده است.

witcher3

Witcher3 یکی از بازی‌های محبوب برای بازی‌بازها است. هر دو پردازنده به خوبی از عهده‌ی این بازی برآمده‌اند؛ ولی ۷۸۰۰X نتایج بهتری بدست آورده است. این بازی محدودیتی در فریم‌ریت ندارد. پردازنده ۱۶۰۰ ۱۵ درصد ضعیفتر از رقیبش ظاهر شده است. با این حال پس از اورکلاک پردازنده‌ها، این اختلاف به ۶ درصد کاهش یافته است.

tomb raider

هنگام تست Rise of the Tomb Raider، میانگین فریم‌ریت پردازنده‌ی ای‌ام‌دی، ۱۲٪ ضعیف‌تر از ۷۸۰۰X است، در حالی که کمترین فریم‌ریت آن‌ها یکسان است. پس از اورکلاک، اختلاف میانگین به ۱.۵ درصد می‌رسد؛ ولی حداقل‌ فریم‌ریت ۱۶۰۰X حدود ۱۲ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی اینتل است.

ashes of singularity

در این بازی نیز برتری در اختیار پردازنده‌ی اینتل است و پردازنده‌ی ۱۶۰۰ با اختلاف کمی در حالت اورکلاک عقب می‌ماند.

far cry

Far Cry Primal یکی از بازی‌های عجیب است و یکی از عناوینی محدودی است که ما را برای تست‌های اولیه با پردازنده‌ی رایزن به چالش کشید. نتایج پردازنده‌های ۱۶۰۰ و ۷۸۰۰X با هم مشابه است؛ ولی در برابر ۷۷۰۰K بسیار پایین‌تر است. در کل کارایی هر دو پردازنده مناسب است و هیچگاه به کمتر از مرز ۶۰ فریم بر ثانیه نمی‌رسد. این فریم‌ریت، تجربه‌ی یک بازی نرم و روان را به بازی‌باز انتقال می‌دهد.

tom clancy the division

در بازی Division بیشتر بار پردازشی بر دوش کارت‌گرافیکی است؛ میانگین فریم‌ریت پردازنده‌ی رایزن، پایین‌تر از ۷۸۰۰X و ۷۷۰۰K است ولی کم‌ترین فریم‌ریت آن‌ها تقریبا با هم برابر است. برای رسیدن به فریم‌ریت بالای ۱۰۰ هیچ‌یک از سیستم‌ها مشکلی ندارند؛ ولی اگر خواستار چنین قدرتی هستید انتخاب شما نمی‌تواند کارت‌گرافیکی GTX 1070 یا کمتر از آن باشد.

hitmanهیتمن، یک بازی با NPC-های زیاد است که سربار زیادی را به پردازنده تحمیل می‌کند. در ورژن‌های قبلی این عنوان نیز شاهد این موضوع بوده‌ایم. در تست‌های این بازی ۱۶۰۰ با اختلاف زیادی پایین‌تر از ۷۸۰۰X قرار دارد. همین قضیه برای ۷۸۰۰X و ۷۷۰۰K نیز صادق است. با مقایسه حداقل فریم‌ریت، ۱۶۰۰ حدود ۱۵ درصد ضعیف‌تر از ۷۸۰۰X ظاهر شده است. ولی با اورکلاک پردازنده‌ها، این اختلاف به صفر می‌رسد و هر دو پردازنده با نرخ ۶۱ فریم بر ثانیه تصاویر رندر شده را به خروجی می‌فرستند.

Quantum Break

در این بازی، پردازنده‌ی ای‌ام‌دی ۱۳ درصد ضعیف‌تر از رقیبش ظاهر شده است. با این حال، همان‌طور که قبلا مشاهده کردیم، با اورکلاک پردازنده‌ها، این اختلاف کاهش می‌یابد (در این مورد به ۴ درصد رسیده است).

overwatch

در بازی Overwatch از یک گزینه‌ی استاندارد استفاده‌ کرده‌ایم که اندکی وابسته به پردازنده است. در این مورد ۱۶۰۰ قدرتمند ظاهر شده است و برای اولین بار در حالت اورکلاک، پردازنده‌ی اینتل را پشت سر گذاشته است.

Doomسقف فریم در این بازی برابر با ۲۰۰ است و پردازنده‌ی رایزن توانسته به این مقدار برسد، در حالی که پردازنده‌ی شرکت اینتل از رقابت جا مانده است و فقط در حالت اورکلاک توانایی رسیدن به این عدد را دارد.

warhammer

در بازی Total War: Warhammer پردازنده‌ی ۱۶۰۰ بهتر از رقیب عمل کرده است و در حالت اورکلاک اختلاف آن‌ها به ۱۶ درصد می‌رسد. در این بازی پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای ۷۷۰۰K با فاصله‌ی زیادی از دو پردازنده‌ی دیگر در صدر قرار دارد.

Warhammer

با استفاده از دایرکت‌ایکس ۱۱، پردازنده‌ی رایزن در حالت اورکلاک ۲۲ درصد سریعتر عمل می‌کند. به لطف قدرت رندر بیشتر ۱۰۸۰Ti در دایرکت‌ایکس ۱۱، شاهد فریم‌دهی بالاتری هستیم.

Mirrors edgeاین‌بار پردازنده‌ی ۱۶۰۰ با اختلاف ۲۲ درصدی در حداقل فریم‌ریت، پایین‌تر از ۷۸۰۰X قرار گرفته است. بازهم با اورکلاک، این اختلاف به ۷ درصد می‌رسد. اما اگر همیشه خواستار فریم‌ریت بالای ۱۲۰ باشید، تیم آبی برنده‌ی ماجرا است و اینجاست که حدود فریم‌دهی اهمیت خود را نشان می‌دهد.

F1 2016

باز هم پردازنده‌ی ۱۶۰۰، ۱۹ درصد کندتر عمل می‌کند و ۷۸۰۰X با اختلاف، برنده‌‌ی این رقابت است. در حالت اورکلاک این اختلاف به ۶ درصد کاهش می‌یابد.

deus ex

بازی Deus Ex: Mankind Divided با پردازنده‌های رایزن چندان سازگار نیست (حداقل با کارت‌های گرافیکی جیفورس این مساله مشهود است) و همین مساله باعث عقب ماندن ای‌ام‌دی در این بازی شده است. حتی در حالت اورکلاک نیز پردازنده ۱۶۰۰ ۱۹ درصد کندتر عمل می‌کند.

battlefield 1

احتمالا Battlefield 1 یکی از مهم‌ترین عناوین این لیست است؛ جایی که پردازنده‌ی ۱۶۰۰ توانسته است پابه‌پای رقیبش حرکت کند. پس از اورکلاک نیز نتایج بسیار به هم نزدیک است. حتی برای بازی‌باز‌هایی که با مانیتورهای ۱۴۴ هرتزی سروکار دازند، هر دو پردازنده در این بازی قادر به برطرف کردن نیازهای این قشر هستند.

mafia 3

این بازی در ابتدا یک عنوان خوب برای پردازنده‌های رایزن محسوب می‌شد؛ ولی با هر به‌روزرسانی، پردازنده‌های رایزن ضعیف‌تر و پردازنده‌های اینتل قوی‌تر ظاهر شدند. در برهه‌ای پردازنده‌‌ی ۱۶۰۰ توانسته بود از ۷۷۰۰K پیشی بگیرد؛ ولی اکنون با ۳۲ درصد فاصله (در حداقل فریم‌ریت) در قعر جدول قرار گرفته است. حتی با وجود اورکلاک هم فاصله‌ی پرازنده‌ی رایزن با ۷۸۰۰X به ۷ درصد می‌رسد. این مقادیر بسیار عجیب است و باید دید به‌روزرسانی‌ها چه بر سر بازی آورده‌اند که نتایج چنین وارونه شده است. به هر حال، مافیا ۳ یک بازی بهینه شده نیست و نمی‌توان روی آن زیاد حساب باز کرد.

gears of war 4

بازی Gears of War 4، مانند بازی Deus Ex: Mankind Divided، از سری بازی‌هایی است که تلفیق پردازنده‌ی رایزن با کارت‌گرافیکی جیفورس، نتیجه‌ی خوبی در بر نخواهد داشت. این تنها عنوانی است که فقط از دایرکت‌ایکس ۱۲ پشتیبانی می‌کند. پس چیزی که به نظر می‌رسد، این است که باید منتظر کارت‌‌های گرافیک رده بالای ای‌ام‌دی باشیم.

titanfall 2

بازی Titanfall 2 روی پردازنده‌های مورد آزمایش، فریم‌دهی خوبی دارد. ولی با توجه به این‌که قیمت پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای رایزن در حدود نصف رقیب اینتلی است، انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

Civilization VI

بازی Civilization VI از دایرکت‌ایکس ۱۲ پشتیبانی می‌کند. ولی با باندل رایزن/جیفورس هماهنگ است، به طوری که پردازنده‌ی رایزن بهتر از ۷۸۰۰X عمل کرده است. پس از اورکلاک فاصله‌ی بین دو پردازنده افزایش می‌یابد.

dishonored

بازی Dishonored نتایج جالبی را دربر دارد. در حالت پایه، و با در نظر گرفتن حداقل فریم‌ریت، پردازنده‌ی ۱۶۰۰ ۷ درصد ضعیفتر از رقیب اینتلی ظاهر شده است؛ ولی با اورکلاک پردازنده، کفه‌ی ترازو با اختلاف ۹ درصدی به سمت پردازنده‌ی ‌ای‌ام‌دی سنگینی می‌کند.

Resident Evil 7

در بازی Resident Evil، فاصله‌ها چندان زیاد نیست. پردازنده‌ی رایزن پایین‌تر از پردازنده‌ی اینتل قرار گرفته است و این فاصله با اورکلاک نیز از بین نمی‌رود و زیادتر نیز می‌شود. در حالت پایه اختلاف دو پردازنده ۴ درصد و در حالت اورکلاک ۶ درصد است.

for honor

بازی For Honor بیشتر از منابع کارت‌گرافیکی استفاده می‌کند، بنابراین نتایج به دست آمده به هم نزدیک است. نکته‌ی جالب توجه این است که اگر حداقل فریم‌ریت را در نظر بگیریم، پردازنده‌ی ۱۶۰۰ در هر دو حالت پایه و اورکلاک شده، نه تنها بالاتر از ۷۸۰۰X ظاهر شده، بلکه پردازنده ۷۷۰۰K را نیز پشت سر گذاشته است.

Tom Clancy

Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands مانند بازی قبلی، کارت‌گرافیکی را تحت فشار قرار می‌دهد. بنابراین دو پردازنده‌ی مورد مقایسه، عملکرد مشابهی داشتند. در این مورد پردازنده‌ی ۷۷۰۰K نیز فاصله چندانی با سایر پردازنده‌ها ندارد.

Mass Effect Andromeda

بازی Mass Effect: Andromeda از جمله عناوینی است که از همان اول با پردازنده‌های رایزن سازگار بوده، و این روند پس از به‌روزرسانی‌های فراوان، همچنان پابرجاست. در حالت اورکلاک، پردازنده‌ی ۱۶۰۰ از پتانسیل‌های ۱۰۸۰Ti بیشتر استفاده کرده است و با سایر پردازنده‌ها برابری می‌کند.

down of war

برای بازی Dawn of War III، پچ جدیدی در جولای منتشر شد که فریم‌دهی کارت‌گرافیکی ۱۰۸۰Ti را به ۵۰ فریم برثانیه کاهش داد. برای مقایسه نتایج ۱۶۰۰ با پردازنده‌های اینتل، مجبور به استفاده از ورژن قبلی این بازی بودیم. در این عنوان، پردازنده‌های شزکت کننده در این رقابت، عملکرد مشابهی داشتند.

Watch Dogs 2بازی Watch Dogs 2 با پردازنده‌های رایزن سر ناسازگاری دارد، بنابراین پردازنده‌ی ۱۶۰۰ در این رقابت جا مانده است. در فرکانس پایه، پردازنده‌ی ای‌ام‌دی، ۲۴ درصد ضعیفتر از رقیب ظاهر شده است. این اختلاف در حالت اورکلاک به ۹ درصد کاهش می‌یابد.

prey

بازی Prey، چندان متکی به پردازنده نیست. از این رو هر سه پردازنده‌ی ۱۶۰۰ و ۷۸۰۰X و ۷۷۰۰K، مخصوصا در حالت اورکلاک نتایج مشابهی را کسب کرده‌اند.

Dirt 4

آخرین بازی در این فهرست، DIRT 4 نام دارد. این بازی با پردازنده‌های رایزن عملکرد خوبی نشان می‌دهد. در حالت پایه، پردازنده‌ی ۱۶۰۰ توانسته ۷۸۰۰X را پشت سر بگذارد. در حالت اورکلاک پردازنده‌ی رایزن، پا را فراتر گذاشته و با پردازنده‌ی ۷۷۰۰K برابری می‌کند.

نتایج کلی

1600 vs 7900x power consumption

دیدن چنین نموداری کمی دور از ذهن است. سال‌ها به نمودارهای توان مصرفی سری FX عادت کرده بودیم که صدرنشین بلامنازع مصرف توان بودند. ولی اکنون خوشحالیم که ای‌ام‌دی توانسته با پردازنده‌های رایزن خود این تابو را شکسته و خاطرات سری FX را از ذهن‌ها پاک کند.

با توجه به عملکرد مشابه دو پردازنده‌ی مورد بررسی (که در ادامه بصورت کلی ارائه خواهد شد)، در حالت اورکلاک، پردازنده‌ی R5 1600 حدود ۱۵ درصد کمتر از ۷۸۰۰X مصرف می‌کند و در حالت معمولی این اختلاف به ۱۸ درصد می‌رسد. یک پیروزی واقعی برای ای‌ام‌دی که در ابتدای سال جاری کمتر کسی آن را پیش‌بینی می‌کرد.

پس از بررسی ۳۰ بازی، تحت تاثیر عملکرد پردازنده‌ی Ryzen 5 1600 قرار گرفتیم. البته از ابتدای ورود این پردازنده به بازار، مشخصات ۱۶۰۰ چشم‌گیر بود؛ ولی با گذشت زمان و بهینه‌سازی‌های انجام شده، کارایی این پردازنده بهتر شده است.

1600 vs 7800 avg

پردازنده‌ی ای‌ام‌دی، در مقایسه با پردازنده‌ی گران‌تر ۷۷۰۰K، حدود ۱۳ درصد کند‌تر عمل کرده است. این در حالی است که برخی عناوین، اکثر پردازش‌ها را توسط کارت‌گرافیکی انجام می‌دهند. برخی عناوین دیگر نیز محدودیت فریم‌ریت داشتند(اکثرا ۱۲۰+). در حالت اورکلاک، اختلاف پردازنده‌ی ۲۱۵ دلاری رایزن ۱۶۰۰ با ۷۷۰۰K به ۶ درصد کاهش می‌یابد و با پردازنده‌ی ۴۱۵ دلاری ۷۸۰۰X برابری می‌کند. با مقایسه‌ی نمودار بالا، دو پردازنده‌ی مورد مقایسه، در حداقل فریم‌ریت، فریم‌ریت ۱۰۳ را ثبت کرده‌اند. این نتایج از میانگین ۳۰ بازی بدست آمده است.

ryzen 5 1600

در صورتی که احساس می‌کنید این مقاله روی شرکت خاصی تمرکز دارد، می‌توانید به عناوین Deus Ex: Mankind Divided و Gears of War 4 مراجعه کنید. همچنین در صورتی که به سمت شرکت اینتل تمایل داشتیم، عناوین Total War: Warhammer و Civilization IV قابل حذف بودند.

تعداد بازی‌های برده و باخته توسط هر کمپانی باهم برابر است. حتی با حذف بازی‌هایی که اختلاف برنده و بازنده زیاد است، نتیجه‌ی نهایی تفاوت چندانی نخواهد کرد که از زیبایی‌های تست پردازنده با استفاده از عناوین پرشمار است. برای مثال با حذف بدترین نتیجه‌ی پردازنده‌ی ای‌ام‌دی که در بازی Gears of War 4 به ثبت رسیده است، R5 1600 فقط با اختلاف ۱ درصدی از ۷۸۰۰X پیش می‌افتد. حتی با حذف دومین عنوان ضعیف این پردازنده، یعنی Deus Ex Mankind Divided (دایرکت‌ایکس ۱۲)، اختلاف پردازنده‌ی رایزن با رقیبش همان ۱ درصد باقی می‌ماند.

همچنین به دلیل تفاوت زیاد نتایج در اجرای بازی Deus Ex: Mankind Divided در دوحالت دایرکت‌ایکس ۱۱ و ۱۲، مجبور به احتساب نتایج هر دو حالت شدیم. در حالی که در بازی Total War: Warhammer به دلیل این که نتایج دایرکت‌ایکس ۱۱ و ۱۲ مشابه بودند (در هر دو مورد پردازنده‌ی رایزن با اختلاف برنده بود)، فقط از نتایج دایرکت‌ایکس ۱۲ استفاده کردیم.

پردازنده‌ی R5 1600 بدون شک برنده‌ی نسبت کارایی به قیمت است. برای اورکلاک این پردازنده و رسیدن به فرکانس ۴ گیگاهرتز، استفاده از یک خنک‌کننده‌ی ۲۰ دلاری مانند Cooler Master 212 کافی است. در حالی که اورکلاک پردازنده‌ی ۷۸۰۰X و رسیدن به فرکانس ۴.۷ گیگاهرتز، حتی با یک کولر آبی حلقه بسته ۲۴۰ میلی‌متری امکان‌پذیر نیست و نیازمند یک خنک‌کننده‌ی سفارشی با هزینه‌ی ۳۸۰ دلار است.

در مقایسه با ۷۸۰۰X، پردازنده‌ی R5 1600 تجربه مشابهی را پس از اورکلاک کردن در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حتی قبل از اورکلاک اختلاف آن فقط ۴ درصد است. همچنین مصرف انرژی کمتر، هزینه‌ی بسیار کمتر در کنار خنک‌کننده‌ی داخل جعبه، Ryzen 5 1600 را به انتخابی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به بازی تبدیل می‌کند.

منبع: زومیت