اخبار سایت

اجرای سراسری طرح توسعه فیبر نوری به ۵۷ هزار میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد




مجید سلطانی هشتم شهریورماه در آیین بهره برداری از مرحله اول نهضت جهادی توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران و طرح های مخابراتی استان مرکزی اظهار کرد: طرح نهضت جهادی توسعه فیبر نوری(نجما) از خرداد سال گذشته در سراسر کشور ابلاغ و کار عملیاتی این طرح از سال گذشته آغاز شده و کارهای بسیار زیادی در ۱۴ شهر استان سرعت گرفته که اکنون قابل بهره برداری است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موفقیت های کلیدی طرح نجما، همکاری در استان بین دستگاه های اجرایی است.

سلطانی ادامه داد: ثبات در سیاست ها و تصمیم ها و وجود مدل عقلانی اقتصادی با هدف ایجاد تعادل در درآمد و هزینه ها پیگیری می شود که بنگاه های اقتصادی را قادر به ادامه حیات می کند بویژه اینکه در کنار توجه به کسب و کارهای نوپا، بنگاه های بزرگ اقتصادی نباید فراموش شوند.

وی افزود: سیاست ها و تصمیم هایی که در حوزه صنعت ارتباطات و فناوری اتخاذ می شود باید پیوست اقتصادی داشته باشد و پیوست های اقتصادی باید دورنمای اقتصادی شرکت را برای نگهداری از شبکه های توسعه یافته و توسعه آینده تضمین کنند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: نرخ بازگشت سرمایه شرکت باید منطقی باشد. یک بررسی اجمالی نشان خواهد داد که نرخ بازگشت هزینه های ما در شبکه ثابت و سیار در طول سال های گذشته روند بسیار نزولی را طی کرده تا جایی که به مرز ضررده بودن نزدیک شده است.

سلطانی گفت: شرکت مخابرات ایران از سال ۹۴ توسعه لایه دسترسی فیبر نوری را آغاز کرد و اقدامات خوبی در سال های ۹۴ و ۹۵ از سوی این شرکت انجام شد که البته این اقدامات با کُندی مواجه شد.  

وی ادامه داد: طرح نهضت جهادی توسعه فیبر نوری برای توسعه فیبر نوری از خردادماه سال گذشته کلید خورد کلید خورد و اکنون فاز نخست این طرح در استان شروع شده است.

سلطانی تاکید کرد: اولین افتتاح در قالب طرح نجما در ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ در یکی از روستاهای تهران انجام شد و در حال حاضر هر هفته در جای جای کشور روند افتتاح‌ها جریان دارد.

ارتباطات از ارکان اصلی توسعه در کشور است

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ارتباطات از ارکان اصلی توسعه در کشور به ویژه در عصر جدید است. امنیتی ترین بخش کشور بخش شبکه ارتباطی است که امروز دشمن به جد توجه به این بخش را برای ضربه زدن در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و … در دستور کار قرار داده است و هرگونه دستبرد دشمن به این حوزه به اختلال شریان اصلی کشور در ابعاد مختلف منتهی می شود.

وی افزود: قرار بود با خصوصی سازی شرکت مخابرات روند کار در این حوزه بهبود پیدا کند و مشکلات این حوزه به حداقل برسد اما آنچه امروز شاهد هستیم این است که در بخش هایی هنوز زیرساخت های لازم توسعه نیافته و گله مندی هایی از سوی مردم وجود دارد و به شکلی ورشکستگی این شرکت را شاهد هستیم.

نمانیده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرکت مخابرات امروز برای تامین حقوق و رفاهیات ۵۵ هزار شاغل و ۵۵ هزار بازنشسته خود با مشکلاتی مواجه است.

نظری اضافه کرد: در استان مرکزی ظرفیت های صنعتی و کشاورزی قابل ملاحظه ای وجود دارد و رشد صنعت مخابرات در این مسیر تعیین کننده است که امیدواریم با اجرای طرح هایی که امروز به بهره برداری می رسد شاهد توسعه این صنعت باشیم.

وی تاکید کرد: در برنامه توسعه هفتم به شبکه مخابرات توجه ویژه ای شده است.

ولی الله بیاتی، نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مردم در حوزه نگهداری تلفن ثابت گله مند هستند و مخابرات برای این مهم و توجیه اقتصادی آن برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

وی افزود: در پروژه های مسکن ملی، بنیاد مسکن متقاضی تلفن ثابت است و این مهم نیز به عنوان یک ضرورت نیازمند برنامه ریزی است.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنتن دهی در برخی روستاها و نقاط بین شهری و … با مشکل مواجه است که برای رفع این مشکل باید تدبیر لازم اتخاذ شود.

علیرضا لطفی، مدیر شرکت مخابرات منطقه مرکزی نیز در این نشست گفت: در شبکه ملی اطلاعات دو رکن مهم استقلال و امنیت وجود دارد، این شبکه در تمام لایه های زیرساختی، کاربری و محتوا، شبکه ای امن و مستقل تعریف می شود.

وی افزود: اقدام گسترده اتصال دستگاه ها و نهادهای مختلف استان به شبکه ملی فیبر نوری از زمان فعالیت دولت سیزدهم به جد در دستور کار قرار دارد.

مدیر شرکت مخابرات منطقه مرکزی تصریح کرد: ۲۶۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری در ۲۲ شهر استان مرکزی طراحی و اجرا شده که این رقم هر روز در حال افزایش است و تا پایان سال به ۴۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

لطفی اضافه کرد: با پایان پذیرفتن پروژه نهضت جهادی توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران تا پایان سال جاری، ۹۰ درصد جمعیت استان از اینترنت پرسرعت بهره مند خواهند شد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا