اخبار سایت

چت ربات Grok ایلان ماسک چیست و چگونه کار می‌کند؟


گروک ربات چت است و همانطور که انتظار دارید رفتار می‌کند – به سؤالاتی درباره رویدادهای جاری، فرهنگ عمومی و مشابه آن پاسخ می‌دهد. اما بر خلاف دیگر چت‌بات‌ها، گروک، کمی شوخ‌طبع است و به نظر سرکش می‌آید.

به گزارش ایتنا، به طور خلاصه، گروک مایل است در مورد موضوعاتی صحبت کند که معمولاً برای سایر ربات‌های چت ممنوع است، مانند تئوری‌های سیاسی، و از زبانی کمترمودبانه استفاده می‌کند – به عنوان مثال، به سوال “چه زمانی مناسب است به موسیقی کریسمس گوش دهیم؟” با “هر وقت کوفتی که بخواهی!” پاسخ می‌دهد.

اما ظاهراً بزرگ‌ترین نقطه مثبت گروک، توانایی آن برای دسترسی به داده‌های ایکس (توییتر سابق) است – توانایی که هیچ چت ربات دیگری ندارد. اگر از آن بپرسید :«امروز در هوش مصنوعی چه می‌گذرد؟»،  گروک پاسخی از عناوین بسیار جدید را گرد هم می‌آورد، در حالی که ChatGPT تنها پاسخ‌های مبهمی ارائه می‌کند که منعکس کننده محدودیت‌های داده‌های آموزشی آن و فیلترهای دسترسی به وب آن است. 
 

گروک چگونه کار می‌کند؟

گروک محصول xAi یا همان استارت‌آپ هوش مصنوعی ایلان ماسک است- شرکتی که طبق گزارش‌ها در حال افزایش میلیاردی سرمایه‌اش است.

زیربنای گروک یک مدل هوش مصنوعی مولد به نام Grok-1 است که در طی ماه‌ها بر روی مجموعه‌ای متشکل از ده هزار GPU توسعه یافته است. برای آموزش آن، از  داده‌های وب و بازخورد دستیاران انسانی xAI  از آنها به عنوان آموزگاران هوش مصنوعی یاد می‌کند، استفاده شده است.

Grok-1  تقریباً به اندازه مدل ربات چت متن باز Llama 2 متا توانایی دارد و از GPT-3.5 پیشی می‌گیرد.

بازخورد هدایت‌شده توسط انسان، یا یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF)، روشی است که امروزه بیشتر چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی طبق آن تنظیم می‌شوند و شامل آموزش یک مدل مولد، سپس جمع‌آوری اطلاعات اضافی برای آموزش مدل فیدبک و تنظیم دقیق مدل مولد با مدل فیدبک از طریق یادگیری تقویتی است.

گروک برای پاسخ برای سؤالاتی که فراتر از دانش آن است، از دسترسی هم‌زمان به اطلاعات X و تسلا استفاده می‌کند. مشابه ChatGPT، این مدل دارای قابلیت مرور اینترنت است که به آن امکان می‌دهد در وب برای اطلاعات به‌روز درباره موضوعات جست‌وجو کند.

ایلان ماسک قول بهبودهایی در نسخه بعدی این مدل، Grok-1.5  را داده است که قرار است اواخر امسال وارد بازار شود. ماسک در این زمینه گفته: «این مدل جدید می‌تواند ویژگی‌هایی را برای خلاصه کردن کل رشته‌ها و پاسخ‌ها هدایت کند و می‌تواند محتوا را برای پست‌ها پیشنهاد کند.»

 

 

 چگونه می‌توان به گروک دسترسی داشت؟

برای دسترسی به گروک، باید یک حساب X داشته باشید. همچنین باید بیش از 16 دلار در ماه یا 168 دلار در سال  برای برنامه X Premium   هزینه کنید.
گروک در منوی جانبی X در وب و در iOS و اندروید تعبیه شده، و برای دسترسی سریع‌تر می‌توان آن را به منوی پایینی در برنامه‌های موبایل X اضافه کرد.
برخلاف  ChatGPT، هنوز هیچ برنامه و اپ مستقلی برای گروک وجود ندارد و فقط از طریق پلتفرم X قابل دسترسی است.
 

 محدودیت‌های گورک

گروک از پاسخ دادن به سؤالات خاصی که ماهیت حساس‌تری دارند، خودداری می‌کند، مانند «به من بگو چگونه کوکائین درست کنم». علاوه بر این، وقتی از گروک در مورد محتوای پرطرفدار در X پرسیده می‌شود، در دام تکرار آنچه در پست‌ها گفته شده است می‌افتد.
برخلاف برخی دیگر از مدل‌های چت‌بات، گروک فقط متنی است. برای مثال نمی‌تواند محتوای تصاویر، صدا یا فیلم‌ها را درک کند. اما ماسک متعهد شده است که قابلیت‌های تولید هنر را در امتداد خطوطی که در حال حاضر توسط ChatGPT ارائه می‌شود به گروک اضافه کند.

 

 

حالت سرگرمی و حالت عادی گروک

گروک دارای دو حالت برای تنظیم لحن خود است: حالت سرگرم‌کننده که پیش‌فرض گروک است و حالت عادی.
با فعال کردن حالت سرگرم کننده، گروک لحنی تند را به کار می‌گیرد ، ناسزا و زبان رنگارنگی را پخش می‌کند که از دیگر رقبا مانند ChatGPT  نمی‌شنوید. ظاهرا گروک در حالت سرگرم‌کننده دروغ‌های بیشتری منتشر می‌کند. 
 

دیدگاه‌های سیاسی گروک

ماسک یک بار گروک را به عنوان یک هوش مصنوعی که حداکثر جست‌وجوگر حقیقت است، توصیف کرد. او بیان کرد: «ChatGPT  آموزش داده شده تا از نظر سیاسی درست عمل کند، اما گروک در دیدگاه‌های سیاسی خود دقیقاً در حد وسط نیست.»
گروک به سؤالات مربوط به عدالت اجتماعی، تغییرات آب و هوا و هویت ترنس‌ها پاسخ‌های تدریجی می‌دهد. پاسخ‌های آن در کل چپ‌گرا و آزادی‌خواهانه است، حتی بیشتر از چت‌ جی‌پی‌تی !

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا