اخبار سایت

این پروژه خطرناک باعث برکناری بنیان‌گذار چت‌جی‌پی‌تی شد



بر اساس گزارش‌های خبری، چهار روز قبل از برکناری سم آلتمن، خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که تعدادی از محققان و کارمندان نامه‌ای به هیئت مدیره فرستاده‌اند تا آنها را از کشف قدرتمندی در زمینه هوش مصنوعی مطلع کنند که گفته می‌شود «ممکن است تهدیدی برای بشریت باشد».

در نامه به هیئت مدیره، محققان به توانایی هوش مصنوعی و خطرات بالقوه آن اشاره کردند اما جزئیات بیشتری را فاش نکردند.

دو منبع گفتند این نامه و کشف جدید، دلیل اصلی تصمیم برای برکناری بوده است.

اما فشارها از سوی غول‌های فناوری به‌ویژه مایکروسافت و تهدید ۷۰۰ کارمند مبنی بر ترک شرکت به همراه مدیر اخراجی‌شان، موجب شد تا شرکت از تصمیم خود منصرف شود.

رویترز گزارش داد که میرا موراتی، مدیرعامل اجرایی اسبق، با کارمندان درباره پروژه‌ای به نام Q* صحبت کرد و گفت نامه پیش از وقایع پایان هفته به هیئت مدیره ارسال شده بود.

منبع دوم به خبرگزاری گفت شرکت سازنده چت‌جی‌پی‌تی احتمالاً در تحقیقات مربوط به خلق یک هوش مصنوعی هوشمندتر از انسان‌ها به پیشرفت قابل توجهی دست یافته باشد.

در حال حاضر، هوش مصنوعی تولید محتوا در نوشتن و ترجمه زبان از طریق پیش‌بینی آماری کلمه بعدی خوب عمل می‌کند و پاسخ‌ها به یک سؤال می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. اما غلبه بر توانایی محاسبه معادلات ریاضی که تنها یک پاسخ درست وجود دارد، به این معنی است که هوش مصنوعی از توانایی تفکر بیشتری شبیه به هوش انسانی برخوردار خواهد بود. محققان هوش مصنوعی معتقدند این قابلیت در تحقیقات علمی جدید کاربرد خواهد داشت.

در مقابل، ماشین حساب قادر است تعداد محدودی از عملیات را انجام دهد، درحالی‌که هوش مصنوعی کلی می‌تواند تعمیم، یادگیری و درک کند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا