دانش و علم

تدوین نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت با کمک اساتید علوم پزشکی



به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالحسین خسروپناه امروز ۲ بهمن در بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: علم و دانش مبتنی بر عقلانیت است. فرق انسان و حیوان در داشتن و نداشتن آگاهی نیست اما علم انسان عقلانی است و لذا تمدن ساز است. علم عقلانی یعنی علم مبتنی بر عقل نظری، عقل عملی، عقل برنامه ریز و عقل آخرت اندیش. اگر علمی مبتنی بر این چهار عقل باشد علمی است که قرآن از آن به حکمت تعبیر می‌کند.

وی با اشاره به تعابیر فلسفی درباره عقل و علم گفت: در هم تنیدگی علم، فناوری و فرهنگ از دیگر نکات مورد اهمیت است. امروزه تمام صنایع هم با علم و هم با فرهنگ پیوند دارند. اگر پیشگیری و درمان دو وظیفه مهم پزشکی باشد وقتی این دو وظیفه اثربخش است که نظام پزشکی با فرهنگ، زیست و سبک زندگی مردم ارتباط پیدا کند. بهترین فناوری‌های پزشکی را هم بخرید و در یک منطقه‌ای بکار بگیرید که متخصصان سلامت با زیست جهان آنجا آشنا نباشند، این دانش و فناوری اثرگذار نخواهد بود.

خسروپناه گفت: از آن طرف علوم مهندسی با علوم پزشکی ارتباط زیادی دارد و اگر این علوم در کنار هم قرار گیرند می‌توانند به روش‌های نوین درمانی بی انجامند. در دهه اخیر یک پارادایم جدیدی در فلسفه علم پزشکی بوجود آمده است. فلسفه علوم پزشکی، پیوند علوم پزشکی با سایر علوم را وثیق کرده است.

وی گفت: زمانی بود که علوم پزشکی از وزارت علوم به دلیل طرح ادغام جدا شد و وزارت بهداشت ایجاد شد که البته تدبیر حکیمانه ای بود. اما اکنون علوم مهندسی وزارت علوم از علوم پزشکی وزارت بهداشت نمی‌تواند جدا باشد. چرا که امروز درمان از طریق فناوری‌های مهندسی صورت می‌گیرد. درهم تنیدگی علوم پزشکی و علوم مهندسی به یک تعبیر انسان شناختی منجر می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیوستگی علوم پزشکی با انسان شناسی اظهار داشت: اگر انسان شناسی حکمت بنیان مطرح شود می‌توان به ابعاد وجودی انسان پی برد. انسان با ساحت‌های گوناگون سلامت و بیماری‌های متعدد پیدا می‌کند. با یک شبکه از نیازها مواجه ایم.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت نگرش حکمرانی به پیشرفت پزشکی است. قطعاً جشنواره علوم پزشکی رازی به توسعه علوم پزشکی کمک می‌کند اما حکمرانی یک بسته است که از سیاستگذاری تا تصدی‌گری را شامل می‌شود. اگر این بسته حکمرانی را نبینیم نتایج تحقیقات دانشمندان علوم پزشکی بی‌نتیجه باقی ماند.

خسروپناه افزود: ما نمی‌توانیم تنها با جشنواره علوم پزشکی رازی پژوهشگران را تشویق کنیم و از آن سوی هیات امنای ارزی در راستای این پژوهش‌ها نباشند. یا نمونه دیگر این است که ممکن است وزارت صمت که متصدی واردات و صادرات است در راستای تحقیقات علوم پزشکی تصمیم نگیرد. دانشمندی که نتیجه سال‌ها تحقیق و پژوهش کرده است و تا می‌خواهد محصول تحقیق خود را تجاری سازی کند و به ثمر برسد و کار اقتصادی کند ناگهان با یک تصمیم در یک مجموعه دیگری کل این پژوهش آسیب می بیند.

وی گفت: ما در فلسفه حکمرانی باید جامع نگر باشیم. در شورای عالی انقلاب فرهنگی قصد داریم نقشه جامع علمی کشور حوزه علوم پزشکی را مصوب کنیم و این موضوع با کمک اساتید حوزه علوم پزشکی میسر می‌شود. در نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت باید پزشکان نظر بدهند البته می‌توانند رشته‌های دیگر هم حضور داشته باشند اما متولی نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت متخصصان پزشکی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اما اگر سیاست‌ها نوشته شد و نقشه جامع علمی کشور مصوب شد و تنظیم گری، ساختارسازی که مجلس شورای اسلامی انجام می‌دهد در راستای این سیاستگذاری نباشد حکمرانی علوم پزشکی ما بی نتیجه است. در نهایت کتاب و جزوه می‌شود. بسیاری از مواقع نهادها برنامه سیاستگذاری می‌نویسند اما چون در راستای حکمرانی نیست بی فایده است.

وی با بیان اینکه تصدی گری در سیاستگذاری‌های حوزه پژوهش از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: متولیان تصدی گری باید پشتیبان پژوهش‌های جوانان در حوزه دانش بنیان باشند.

خسروپناه یادآور شد: تحقیق کردم، یکی از مهمترین عوامل مهاجرت این است که حکمرانی ناقص است و بخشی از آن وجود ندارد. دانشمند جوان و یا یک محقق وقتی به صنعت می‌رسد اصلاً نباید ارز دولتی استفاده کند، اصلاً نباید کسی بتواند آن محصول را وارد کند، نباید کاری کرد که به دانشمند کشور آسیب زده شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا